Är du ute i sista minuten med planeringen av er marknadsföring i sommar? Eller vill du ligga steget före och planera ert content inför hösten redan nu? Då ska du läsa det här.
För de flesta av oss är det nästan omöjligt att leva i nuet. Vi lever för det som ska hända, det som borde hända eftersom vi kämpar så hårt – eller så ägnar vi oss åt det som redan har hänt och som gick fruktansvärt fel.
Att fånga dagen och vara närvarande i stunden verkar svårt. Det krävs både kurser och utbildningar för att vi ens ska lägga märke till vår egen andning. Men förtvivla icke! Tricket är acceptera läget och ta paniken med ro.
Det här gäller naturligtvis även din digitala marknadsföring och content marketing.
Att komma på de rätta idéerna till sommarens marknadsföring när det redan ÄR sommar är fullt möjligt, förutsatt att du har öga för dina kunders sommarbeteende och älskar sökordsanalyser. Det kräver också ett snabbt och agilt team med inblick i konkurrenternas sociala flöden och en god förståelse för trender och analys.
Rimligt?
Nja, om ditt företag är som de flesta är det inte riktigt så det ser ut under sommaren. Snarare går folk på semester, och de som faktiskt jobbar tycks glida fram på halvfart. Om du vill veta hur dina potentiella kunders beteende ändras under sommarmånaderna skulle du egentligen ha ställt den frågan någon gång i Q1, när du fortfarande hade full personalstyrka.
Så vad ska du göra nu?
Mycket smartare är att börja planera för sensommaren och hösten.
De flesta briljanta idéerna lyser besvärande starkt med sin frånvaro när chefen samlar teamet fem i tolv, och med ett desperat leende och förväntansfull blick ber er komma på några bra idéer, gärna ASAP.
I stället dyker idéerna upp när du minst anar det. I duschen, i bilen, eller när någon annan kommer med en ganska kass idé som får dig att sänka ribban och associera friare.
Det är så de riktigt bra idéerna föds. Så släpp förhoppningarna om att den här sommaren kommer bli året då ni slog rekord i kreativt och genomtänkt content marketing, och tänk istället längre.
Men om man inte har idéer för framtiden heller?
No worries. Här kommer till exempel de bästa tipsen från Jeff Bullas, utsedd till en av världens topp 20 mest inflytelserika marknadschefer av Forbes: 5 content marketing ideas worth stealing.
Om det är överblick och en smart contentplan du behöver så ger Content Marketing Institute bra tips för det här. Vi på Resultify kan förstås också hjälpa dig att ta fram en storyplan.
Om du ännu inte satt någon budget för er digitala marknadsföring det kommande året, eller om du helt enkelt vill tänka annorlunda än konkurrenterna, finns det riktigt bra knep att sno från den brittiske skribenten och konsulten Doug Ridley.
Han jobbade tidigare på prisbelönta byrån Campfire Marketing och sammanställde då listan "100 ideer för dig som ska marknadsföra ett sommarläger." Den finns inte kvar online, men vi hann spara det bästa av den som vi sammanfattar för dig nedan.
Även om du inte har planerat att åka på sommarläger så fungerar idéerna på alla produkter och tjänster, året om. De är alla embryon till idéer som du kan sno och anpassa efter just ert syfte och era kunder.
Här är några av de bästa.
Skribenten Doug Ridley på Campfire Marketing listar allt från typiska situationer på ett läger: Ankomstdagen, tidiga morgnar, middag kring lägerelden, föräldrar på besök och utflykter, men även mission och värden, distribution och deltagande.
Även om idén handlar om att grilla korv på ett nytt sätt, så har ditt varumärke motsvarigheten till korvgrillning. Du ska bara knäcka nöten.
Nr 17 på 100 idéer-listan är till exempel ett tips om att dela statistik om marshmallows. How many marshmallows have we roasted this week? How many campers were launched off the blob? Have fun with sharing all kinds of different stats.
Alla varumärken sitter på en guldgruva av statistik. Om du lyfter rätt siffror kan ni både sticka ut bland era konkurrenter, väcka tankar, skapa igenkänning och dra trafik till er sajt. Vilken statistik kan ni göra en grej på?
Tips nr 26 är att hälsa från dimman. Fog on the lake – Head down to the lake early in the morning and take a photo of the fog rising off the lake. “Good morning from camp _____. Today is going to be a wonderful day.”
Även om det inte är dimmigt på ert kontor, i butiken eller i kundmötet så vet förmodligen inte så många av era kunder hur er arbetsplats ser ut.
Idé: Välj ut lite oväntade platser och hörn och skicka regelbundna och vänliga hälsningar till världen i stil med exemplet ovan. Det ger en känsla av att ni bryr er om era följare och bjuder in dem. Är det lika stökigt hos era kunder som hos er? Be dem dela med sig av egna kontorsbilder. Vem har det stökigaste kontoret?
Nr 32 är viktig: Pilbågsfoto. Archery – You can get a great archery photo if you stand to the slide, and slightly in front of a camper with an instructor. Have the camper pull the arrow back, and have the counselor look down archery range and point to the target. Focus on the camper’s eyes. Click. They don’t even have to shoot the arrow.
Även utan pilbåge kan man konstatera att även de duktigaste fotograferna har svårt att fånga motiv i farten. Stillbilder är betydligt enklare att få till. Ju bättre bildbank ni har, desto högre kvalitet på ert content, och desto mer enhetlighet i varumärket. Satsa på stillbilder.
På samma spår är tips 84: Be era följare att skicka in egna bilder. Camper and staff curated posts – Ask your camp community to submit their own photos for a chance to be highlighted on camp’s social media accounts.
Vi underskattar ofta kunders och medarbetares egna bilder. Vi behöver lära oss att be om dem. Du kan vara säker på att det finns mängder av bilder på era produkter eller nöjda kunder där ute – bilder som kan få betydelse för hur ni uppfattas, och som kan skapa en livslång relation till ert varumärke för den som får sin bild publicerad i rätt sammanhang.
Du kan till exempel samla in dem genom en egen hashtag.
Doug Ridley delar upp listan i tips specifikt för Pinterest, Instagram, Facebook och Twitter.
Ett bra Pinteresttips är tips nr 89, Varumärkestävling: Contest – A simple contest idea is to have families make boards about what camp means to them. To submit their boards contestants have to pin a graphic that you’ll create for the contest and use a specific hashtag in their description.
Vad betyder ert varumärke för era kunder? Här finns en chans att öka lojaliteten hos era befintliga kunder, samtidigt som ambassadörskapet är er bästa tänkbara rekommendation för potentiella nya kunder.
Bra Facebook-tips är nr 98 och nr 99: Tag all your photos with people – Make sure to encourage your fans to tag of themselves. It’s one of the best ways to get your posts more reach.
Glöm inte att engagera era kunder och medarbetare när du har chansen. Istället för att bara existera i ert eget flöde existerar ni plötsligt lite överallt – och med rätt engagemang delas inläggen vidare i flera led.
Tips nr 99: Heck, Tag the photos with no people – Post a map of camp and ask people to tag themselves at their favorite spot.
Man behöver inte tagga människor för att nå människor. Genom att tagga mer kan du nå bra många fler än du brukar, och öka er CTR. Du kan låta människor tagga sig på sin favoritprodukt, på sin favoritplats i en miljöbild, eller vilket bord man brukar sätta sig vid på en restaurang… idéerna är oändliga.
Nu har du förhoppningsvis lite idéer inför höstens digitala marknadsföring. Det viktigaste är egentligen inte vad du gör, utan att du följer den strategi som är bäst utifrån just era mål.
Är du lite osäker på vad era mål och KPI:er borde vara? Hör av dig till oss, så kan vi titta på det tillsammans, och kanske anpassa er strategi till ett always online-tänk.
Lycka till med er digitala marknadsföring!
Och glöm helt att njuta av stunden.