Vips, så var du tillbaka på jobbet igen efter sommaren, med huvudet fullt av idéer inför höstens marknadsföring. Eller? För dig som känner dig lite kreativt ringrostig kommer här en dos inspiration för att hjälpa dig mjuka upp hjärnmusklerna igen inför hösten.
Hösten är en riktig supertid för att bygga varumärke, inte minst för att se till att ert erbjudande upptäcks av nya kunder. Detta för att hösten är en tacksam transportsträcka fram till julhandeln, då du bör ha jobbat upp riktigt bra SEO, content och ranking för er webbplats så att nya kunder hittar er direkt – även om ni inte bedriver e-handel.
I verkligheten kantas ju höstens transportsträcka till stor del av regn och rusk, så se till att ta chansen att värma upp och inspirera era potentiella nya kunder under den här perioden.
Enligt statistik från postnords e-handelsrapporter handlades mer än var tredje julklapp i Sverige via nätet förra året, och varje svensk handlade för I snitt 3 000 kronor. Vi gillar med andra ord att handla digitalt, och söker tips, inspiration och vägledning inför köp långt I förväg.
Vilka julklappstips kan du paketera och förmedla utifrån dina produkter och tjänster? Passa på att spåna kring detta redan nu! En idé är att skissa på en julkalender med julklappsrim för era olika produkter, där era följare får gissa vad som döljer sig bakom rimmen. Eller varför inte gå mot strömmen starta en höstkalender?
Använd hösten för att bygga upp kännedom om ert varumärke inför julens kampanj.
Förra året slog Black Friday alla försäljningsrekord i Sverige enligt Dagens Industri. Den 29 november I år är det dags igen. Då infaller denna hajpade, internationella rea-dag som vi importerat från USA.
Under Black Friday utökar många butiker sina öppettider och sänker priset på utvalda varor och tjänster. Försäljningen ökar dock även för produkter och tjänster som inte är på rea.
Just den här shoppingdagen kommer ovanligt många köpsugna pontentiella kunder att Googla efter butiker och fynd. 58 procent köper faktiskt bara grejer till sig själva under Black Friday.
Kan du göra något av Black Friday, eller tvärtom – leka med konceptet och göra en parodi på det? Kanske införa Green Friday med rea på allt ekologiskt, eller skänka 10% av alla intäkter från Black Friday till välgörande ändamål – tja, vad vet vi?
Tips: Kolla upp vilken av era produkter eller tjänster som var bästsäljare vid den här tiden förra året. Kanske något att lotta ut, eller använda som dragplåster i marknadsföringen i god tid i år?
Eller kolla Google sök-trenden för ett visst produktnamn under den här perioden via kostnadsfria verktyget Google Trender. Vad ville folk ha?
“Svenskarna söker en verklighetsflykt.” Så kommenterar SVT den senaste Konsumtionsrapporten för Sverige som kartlägger svenskarnas konsumtionsmönster.
Det är vår konsumtion av “upplevelser” som ökat mest, som resebokningar, shopping utomlands, mobilappar och streamingtjänster. Många köpcentra runt om i landet har byggts om så att de hyser upplevelser utöver butikerna, vilket lett till att svenskarna nu besöker ett köpcentrum i snitt 17 gånger per år, jämfört med 11 gånger för sex år sedan.
Vad betyder detta för dig? På Resultify talar vi egentligen mer om upplevelser än vad vi gör om marknadsföring och varumärken. Vilken upplevelse erbjuder du era kunder?
När hösten 2019 blir som mörkast och kallast, hur kan du erbjuda ljus, inspiration och drömmar i era digitala kanaler? Kan du drömma tillsammans med era kunder? Hur kan ert erbjudande bli en kul medicin mot höstmörkret?
Det är dessa frågor du bör kicka igång din marknadsföringshöst med, för att bädda för bättre resultat.
Om du vill brainstorma tillsammans med någon av Resultifys kreativa marknadsförare eller rådgivare, hör av dig till oss så bokar vi ett möte och gör en plan tillsammans!