5 insikter som boostar din marknadsföring 2018
Författare: Anna Sandahl 10 januari 2018
Såhär års svämmar Internet över av prognoser och trendspaningar inför det nya marknadsföringsåret. I och med vår datadrivna natur vill vi minst lika gärna kasta en blick i backspegeln för att se hur saker och ting faktiskt blev under 2017, och hur vi kan dra nytta av det inför 2018.
Vem har tid att uppfinna hjulet? För att du ska slippa läsa igenom alla nya trendrapporter och undersökningar i jakten på godbitarna har vi här sammanfattat de fem viktigaste insikterna från förra året. Vi föreslår också hur du konkret kan förbättra dina marknadsföringsinsatser utifrån dessa insikter, så att 2018 verkligen kan bli ditt bästa marknadsföringsår.
Insikt 1: Konverteringarna sker i mobiltelefonen
När svenska konsumenter gör research och jämför produkter och tjänster på nätet inleder de oftast (46% av gångerna) sin köpresa via dator – men de allra flesta köpresor (52%) avslutas i en mobiltelefon. Det visar Criteos globala Cross Device Commerce Rapport 2017 som baseras på över 1,7 miljarder transaktioner och över 3 300 e-handlare världen över (gräv själv i rapporten här).
Slutsats: Mobile first! Inte minst vad gäller B2C-marknadsföring. 2018 är det viktigare än någonsin att ditt företags hemsida är responsiv och optimerad att driva mobila användare hela vägen i mål, från besök till konvertering.
Gör en hälsocheck av hemsidan för nödvändiga förbättringar, och när du löpande kikar på besökstrafiken i Analytics: kolla i flödet var det största tappet av besökarna sker. Kan det ha med mobilanpassningen att göra? (Vill du så hjälper vi dig att göra en genomlysning av just detta – bara hör av dig till oss så gör vi en digital hälsocheck).
Insikt 2: Mätningen vår största oro – och vårt bästa verktyg
Vad ser svenska marknadschefer och marknadsföringsansvariga som sina största utmaningar 2018? Rapporten Svenskt Marknadsföringsindex 2017 fastslår att det huvudsakligen är tre frågor som just nu surrar i våra samveten:
- Hur ska jag mäta effekterna av mina marknadsinvesteringar?
- Hur ska vi rekrytera rätt kompetens för marknadsföring?
- Vilka digitala kanaler jag ska prioritera för innehåll och annonser?
Slutsats: Alla tre punkter går faktiskt att lösa med hjälp av någon som är riktigt skicklig inom statistisk dataanalys för digital marknadsföring. Utmaningarna rör inte varumärkesarbete eller kreativ konceptutveckling, utan kanalstrategi och mätning, vilket hör ihop.
Har du inte gjort det än är det en god idé inför det här året att sätta upp Google Tag Manager (GTM), där du kan detaljstyra mätningen av er digitala trafik och konverteringar – för att få fram skräddarsydd info i Google Analytics för specifika kampanjer och konverteringsmål. Här kan du läsa om skillnaden mellan Google Tag Manager och Google Analytics.
I GTM administrerar du samtliga pixlar och taggar för trafik från digitala kanaler under ett och samma tak – till exempel från Facebook-kampanjer och LinkedIn-annonsering. Du kan mäta scrolltid, nedladdningar av en PDF och specifika call-to-actions och svara på frågan: Hur ser det egentligen ut?
Följ upp hur din trafik presterar i 4-6-veckors-intervaller och justera efter hur beteendet ser ut hos era målgrupper.
Insikt 3: 50-plussarna utklassar millennials i nätshopping
Trodde du att yngre målgrupper är lättare att leda till köp med digital marknadsföring? Generellt är det tvärtom. När KPMG jämförde över 18 000 konsumenters digitala köpbeteende globalt 2017 visade det sig att Generation X – människor i åldern ca 50-70 år – gjort flest onlineköp per år, mer än 20% mer än yngre grupper som t ex Millennials.
Slutsats: Fastna inte i klassisk demografisk segmentering av dina målgrupper när du onlineannonserar. Våga gå ifrån den snäva ålderskategoriseringen och fokusera mer på intresseområden. Ska du ändå vara snäv, våga lägga åldersribban högre – alternativt fundera på om du kanske just på grund av detta har chans att knipa marknadsandelar bland de yngre potentiella köparna. Kanske är det just de yngre du behöver bearbeta som en outforskad guldgruva.
Insikt 4: Facebook-marknadsföring utan spons kräver koll
Vad ska du satsa på: investera i AdWords och Google-sök eller synlighet i sociala medier? Om du nu ska göra båda, hur ska du fördela din budget?
Balansen mellan marknadsföringsinvesteringar i sök vs. sociala medier kan vara svår att hitta, särskilt när förutsättningarna plötsligt ändras i form av nya algoritmer. Enligt många marknadsförare var 2017 året då den organiska räckvidden på Facebook dog.
Den här bilden från Reddit säger kanske det mesta: trots 103 miljoner följare är Coca-Colas engagemang knappt något att tala om. (Borde gått till Resultify...).
Bildkälla: Reddit
Facebook kämpar för att motivera oss marknadsförare att annonsera och sponsra, samtidigt som de inte vill att vi drar lockar ut användarna till våra externa webbplatser. Å andra sidan är det nu lättare att ha kundtjänst direkt i Facebook-chatten och det har sällan varit så enkelt att annonsera i ämnesspecifika Facebook-grupper. Så vad gör vi?
Slutsats: Vi måste helt enkelt se på möjligheterna med Facebook på nya sätt. Marknadsföra oss som vi gjorde 2015-2016 räcker inte. Ge dig in i Facebook-grupperna, mixa organiskt med sponsrat, samarbeta med 1-3 andra starka varumärken och lägg dig inte för lågt i annonseringsbudgeten. Är du osäker, kontakta oss så hjälper vi dig.
Insikt 5: Ögonblicksmarknadsföring (Micro Moment Marketing) fungerar
Antalet YouTube-sökningar som börjar med “How to…” har ökat med nära 70% årligen sedan flera år tillbaka. Det är ett tydligt uttryck för hur – och när – användare söker information online.
För oss som marknadsförare är det förstås intressant att kunna möta användarnas behov med relevant innehåll och bra erbjudanden just i dessa ögonblick. Vi behöver servera rätt svar på användarnas frågor där och då och möta deras önskemål i stunden.
Det är mycket mer logiskt att vi planerar och kategoriserar vår marknadsföring efter dessa stunder än efter antaganden om vad vår målgrupp vill ha. Google lyfter ständigt dessa “micro moments” som en avgörande del av kundupplevelsen och kundresan online.
Micro moments handlar om att anpassa marknadsföringen för fyra olika typiska situationer då någon plockar upp telefonen för att få något gjort i ett visst ögonblick: I-Want-to-Know Moments, I-Want-to-Go Moments, I-Want-to-Do Moments och I-Want-to-Buy Moments.
Slutsats: Om du börjar utforma din marknadsföring så att den alltid fungerar som ett svar och/eller en lösning på någon av dessa fyra frågor/behov kommer det att hända mycket med dina resultat under 2018. Läs mer om micro moments här.
Sammanfattning inför 2018:
- Konverteringarna sker i mobiltelefonen
- Ta tag i mätningen på riktigt
- Användare i åldern 50+ köpstarkast online
- Uppdatera din strategi för organisk räckvidd (icke-sponsrat innehåll) på Facebook
- Tänk ögonblicksbaserad marknadsföring (micro moment marketing)
2018 är möjligheternas år för din marknadsföring. Det är dags att städa bort strategier baserade på gamla algoritmer och inaktuella sökbeteenden, ta tag i mätningen av marknadsföringen på riktigt – och se till att du får ut mer av att göra mindre.
Något av det våra kunder uppskattar allra mest är när vi tillsammans ser över marknadsplanen inför det nya året, och fattar de viktigaste besluten för hur budgeten bör fördelas mellan olika aktiviteter och kanaler. Vi hjälper gärna dig med det också.
Boka ett möte med oss, så tar vi tag i planeringen av din digitala marknadsföring inför 2018 tillsammans, och ser till att den blir så effektiv som möjligt. Vi garanterar dig bättre resultat!