Google börjar ta betalt för Google Maps på hemsidor

Fungerar inte längre den inbäddade Google Maps-kartan på din webbplats? Då kanske du behöver plocka fram kontokortet. Sedan i juni 2018 tar Google betalt för tjänsten att använda kartfunktionen på företagswebbplatser som har en viss mängd trafik i månaden.

Vi anade att det skulle hända, men nu har förändringen alltså trätt i kraft – Google gick nyligen ut med att man börjar ta betalt för att företag använder karttjänsten på sina webbplatser.

Detta beror på att Google har utvecklat Google Maps-funktionen till en mer avancerad plattform för bättre API-produkter och företagslösningar, som man själv skriver.

Läs Googles eget blogginlägg om förändringen: Introducing Google Maps Platform

De 18 olika API:erna för kartfunktioner paketeras nu in i tre tjänster – Google Maps, Google Routes och Google Places. Eftersom dessa tjänster gör det lättare för oss företag att bli hittade av våra kunder bidrar de till leadsgenerering, och Google ser en chans att fakturera oss för det.

Berörs du av att Google Maps börjar kosta?

Att Google Maps börjar kosta pengar drabbar trots allt inte alla företag. Så länge din webbsida med karttjänsten har färre än 25 000 visningar per dag klarar du dig fortfarande undan kostnadsfritt.

Det är först när du har fler visningar än 25 000 per dag som kommer att börja kosta, och då drygt 4 dollar per 1 000 visningar – men de första 200 dollarna bjuder Google på.

Google_Maps_kostar_foretag_webbplatser

Läs mer om prisnivåerna här hos Venturebeat, eller hos Google Enterprise – Google Maps Platform Pricing Sheet.

Oavsett hur mycket trafik din webbplats drar innebär förändringen att ditt företag numera behöver ha ett kontokort registrerat hos Google för tjänsten, även om den är kostnadsfri för dig. Registrerar du inget kort slutar kartan att fungera.

Tjänsterna fungerar med gammal kod, så du behöver inte uppdatera koden på din webbplats trots att produkterna uppdaterats.

Har du frågor kring din webbplats, Google Maps eller andra webbfunktioner? Hör av dig till vår WordPress-expert Hans eller vår säljchef Robert så hjälper vi dig!

Du kan också mejla oss på info@resultify.se eller ringa +46 (0) 40 617 12 30.

Kontakta oss så berättar vi mer.