Artiklar

De är bäst på digital marknadsföring i Sverige.

Skriven av Resultify | 27 februari 2018

Vilka svenska företag är bäst på digital marknadsföring, och vilken bransch har kommit längst? En rapport från 2018 avslöjar vilka branscher och företag som når flest potentiella kunder via sina digitala aktiviteter – och som du därför bör snegla på.

Vad definierar egentligen hur bra ett företag är på att använda sina digitala kanaler?

När managementkonsultbolaget BearingPoint studerat 80 av Sveriges största bolag* och deras digitala mognad i rapporten Digital Leaders In Sweden 2018 har man bland annat tittat på hur företagen presterar inom:

  • digital marknadsföring
  • digital produktupplevelse
  • e-handel
  • e-CRM
  • sociala medier
  • mobila tjänster

… och när det kommer till digital marknadsföring har man undersökt vilka företag som når flest potentiella kunder och lyckas leda dem till sin hemsida med hjälp av:

  • display-annonser
  • SEO
  • innehåll i egna ägda kanaler (content marketing)
  • affiliates (annonsnätverk)

Nu är visserligen 2018 några år sedan, men det gör det ännu mer intressant, då marknadsföringsbranschen och landskapet förändrats avsevärt sedan dess. Ny teknik har lett till nya möjligheter och nya kundbeteenden.

Vilka svenska företag och branscher tror du just nu når och konverterar flest kunder med hjälp av digital marknadsföring?

Telekom, försäkring, dagligvaruhandel och transport var de ledande branscherna 2018.

Vinnarna hittade vi inom telefoni och kommunikation. De flesta svenska branscher hade tappat i resultat, men en bransch fortsatte att utklassa de andra med råge: telekombranschen, både B2B och B2C, som ligger i topp.

Så här såg topp 10-listan för branscher ut:

  1. Telecom (B2C)
  2. Telecom (B2B)
  3. Transport
  4. Detaljhandel
  5. Försäkring
  6. Energi
  7. Bank
  8. Media
  9. Kreditföretag
  10. Livsmedel
  11. Konsumentprodukter/mat
  12. Tillverkningsindustri

Telekombranschen var bäst på alla punkter utom content marketing – ägda kanaler – där branscherna bank och media var bättre på att nå ut och konvertera.

I botten fann vi förlorarna – branscherna livsmedel, konsumentprodukter/mat och tillverkningsindustri som inte lyckats lika väl med sin digitala marknadsföring.

Några marknadsförings-ninjas är Tele2, NetOnNet, Spotify och Ikano Bank

Vilka svenska företag har varit "mest framgångsrika" i sin digitala marknadsföring? Med mest framgångsrik menas här trafik till hemsidan och räckvidd i målgruppen via marknadsföring i digitala kanaler.

Så här såg topp 10-listan för företag ut:

  1. Tele2 (B2C)
  2. NetOnNet
  3. Telia (B2C)
  4. Scandinavian Airlines
  5. Tele2 (B2B)
  6. Stena Line
  7. Elgiganten
  8. Spotify
  9. Telia (B2B)
  10. Ikano Bank

År 2018 ledde Tele2 slaget om den digitala kundresan. Tele2 var ett av få företag som fortsatte att utvecklas och förbättras, medan många svenska företag faktiskt lyckas sämre och sämre med sina digitala insatser. Tele2 får toppbetyg i SEO och kom på en andraplats när det gällde display-annonsering.

Mycket bräk från the cheap sheep, alltså.

Den sistnämnda kategorin, display-annonsering, är den kategori som flest företag varit dåliga på de senaste åren. Störst förbättringspotential finns inom affiliate- och content marketing – här finns guld att vaska för svenska företag.

Men då gäller det att ha koll på de nya och ständigt föränderliga algoritmer i sociala medier som ritar om spelplanen för företag och varumärken – det har vi tidigare skrivit om här:

Megaförändring i Facebooks algoritm straffar företag – så ska du tänka

Nelly och Clas Ohlson i topp bland Sveriges digitala ledare

Bäst på digital närvaro generellt 2018, inklusive digital marknadsföring, var Qliro Group (representerat genom Nelly.com), Tele2, Clas Ohlson, Telia och 3.

Ladda ner och läs hela rapporten Digital Leaders in Sweden 2018 här (PDF).

2022 gjorde BearingPoints en ny studie. Från de branscher som utvärderades som en del av BearingPoints studie 2022, fick detaljhandeln högst poäng, följt av telekom-, försäkrings- och bankbranscherna.

BearingPoints studie, Digitala Ledare 2022, identifierade de mest framgångsrika digitala organisationerna och de gemensamma egenskaper som leder till deras framgång, lite på samma vis man gjort tidigare år. Management- och teknikkonsultföretaget fann att digitalt ledande företag fokuserar på följande teman:

  • Kundcentrering - Sätta kunden och hens behov i centrum och bygga interaktionerna runt detta.
  • Personalisering - Få kunderna att känna att vi verkligen känner dem och bryr oss. Att gå från en leverantör till kund-relation till en människa till människa-relation.
  • Datacentrering - Att göra rätt data tillgänglig för rätt medarbetare och avdelning, genom hela kundresan, så kunden inte upplever att deras information trillar mellan stolarna etc. 
  • Innovation - Genom nya, kreativa och smarta lösningar, göra kundernas liv lättare och generera ett större värde för dem.
  • Etik och hållbarhet - Att uppföra sig på ett vis som kunderna inte behöver skämmas för, varken idag eller i framtiden.

BearingPoint utvärderade 679 företag från 21 sektorer i 11 länder, mot kriterier relaterade till digital produktupplevelse, e-handel, e-CRM och digital marknadsföring.

Studien visade att även om mycket uppmärksamhet ägnas åt vad det digitala kan leverera, är digitalt ledarskap svårvunnet, med ett massivt beroende av att få utförandedetaljerna rätt.

Vi (Resultify) är ett mångfacetterat team. Ett team som varit med tillräckligt länge för att förstå och veta att kundbeteenden är föränderliga och att en proffsig och effektiv digital närvaro kräver kompetens, närvaro och underhåll.
 Vi ser att avståndet mellan online och offline blir mindre, sett från kundperspektiven. I praktiska termer innebär det att online-ansträngningar måste jobba med offline-ansträngningar för att ge ett helhetsintryck av varumärket till kunderna.
Det kanske innebär att rapporter där man enbart tittar på prestationer inom det digitala kanske inte ger en helhetsbild på samma sätt som förr.

Digitalt eller inte - Kunderna vill att det ska fungera smidigt, sömlöst och förväntar sig en viss servicenivå. En nivå som är ständigt föränderlig.

Vår erfarenhet är att långsiktig framgång kommer från att värdera ansträngningar och successivt flytta resurser från de ansträngningar som inte fungerar, till de som presterar bättre - En process som vi på Resultify blivit väldigt duktiga på. 

Vill du ha hjälp att planera och mäta värdet av dina marknadsföringsaktiviteter?
Kontakta oss på Resultify, så bokar vi ett möte tillsammans!

*Företag som deltog i studien för 2018 var:

B2B
ABB, Alfa Laval, Atlas Copco, Autoliv, Collector Bank, Electrolux, Ericsson, Husqvarna, Intrum Justitia, Klarna, Lindorff, Sandvik, SKF, Tele2 B2B, Telenor B2B, Telia B2B, Tetra Pak, Trelleborg, Volvo Cars, Volvo Group och 3 B2B.

B2C
Aller media, Apotek Hjärtat. Apoteket AB, Arla, Avanza Bank, Axstores, Bonnier, Byggmax, City Gross, Clas Ohlson, Com Hem, Coop, Dustin, E.ON, Elgiganten, Fortum, H&M, Handelsbanken, Hemköp, ICA, ICA Banken, If, Ikano Bank, IKEA, K-rauta, Lantmännen, Länsförsäkringar, Länsförsäkringar Bank, Marginalen Bank, Moderna Försäkringar, MTG, NetOnNet , Nordea, Nordnet, Orkla Foods, Qliro Group, Resurs Bank, SBAB Bank, Scan, Scandinavian Airlines, SEB, SJ, Skandia, Skandiabanken, Skånemejerier, Skånetrafiken, Spotify, Stadium, Stena Line, Storstockholms Lokaltrafik, Swedbank, Sveriges Television, Systembolaget, Tele2 B2C, Telenor B2C, Telia B2C, Trygg-Hansa, TV4, Vattenfall, Viasat, Willys, Västtrafik, XXL och 3 B2C.