Facebook-designern: Så kommer vi använda sociala medier i framtiden
Selfien är död. När Tutti Taygerly (Facebook), Josh Dickens, (Instagram) och Rajni Licienne Jaques (Teen Vogue) möts i en paneldebatt vid tech-konferensen South by Southwest i Texas är de alla överens om en sak: sociala medier kommer allt mer att handla om grupper.
Under 2018 och 2019 kommer vi att se en tydlig utveckling bort från det självcentrerade användandet av sociala medier till ett mer kollektivistiskt användande, där grupper och rörelser dominerar.
Vi som jobbar med marknadsföring får nu helt nya möjligheter att nå och bearbeta våra målgrupper kvalitativt, men vi behöver också revidera våra strategier för annonsering och innehållsproduktion.
Det säger Tutti Taygerly, produktdesigner på Facebook, Rajni Licienne Jaques, modechef på Teen Vogue, och Josh Dickens, produktdesigner på Instagram och skapare av Stories, under en paneldebatt vid 2018 års upplaga av South by Southwest.
– Fram tills i dag har beteendet i sociala medier varit självcentrerat och handlat om att bygga sitt eget varumärke, ibland har man olika personliga varumärken i olika kanaler. Men i och med dagens politiska klimat känner människor en stark längtan efter tillhörighet. Framtidens användande av sociala medier kommer att handla om grupper, och att människor mobiliserar sig för att förändra världen, säger Rajni Licienne Jaques.
Nya beteenden i sociala medier = nya möjligheter för marknadsförare
Sociala mediers syfte var aldrig att fungera som ett flöde för falska nyheter, sponsrade inlägg och fangrupper för influencers. Syftet var, och är – som Mark Zuckerberg brukar säga när han motiverar Facebooks nya algoritmer – att förena människor, säger panelen.
Enligt Tutti Taygerly handlar sociala medier-beteendet inte längre om att enskilda användare vill släcka sin törst efter inspiration genom att följa influencers med eftertraktade livsstilar.
Snarare suktar användarna efter identifikation, autenticitet och att få känna igen sig.
– Jag har sett tonåringar som under flera år bara delat med sig av de fina stunderna av sitt liv i sociala medier, men som nu gör en grej av att visa livet så som det är, och dela både det fina och det fula. De finner varandra i det. Det är det sociala medier kommer att handla om, att tillsammans dela det svåra och hjälpa varandra, säger hon.
Enligt Josh Dickens (Instagram) kan vi glömma diskussionen om skärmtid. Vill vi som marknadsförare nå våra målgrupper effektivt måste vi titta på vad som får dem att vilja connecta med andra människor.
– Det är de parametrarna vi tittar på när vi bygger våra produkter för människors vardag, som till exempel Instagram Stories, säger Dickens.
Live-events och interaktivitet nycklar till större räckvidd
Vad bör du som marknadsförare då skapa för typ av innehåll till grupper? Hur kan du engagera medlemmar i grupper på ett sätt som inte känns för säljigt?
– Innehåll i sociala medier bör fokusera på så kallat “real time engagement”, alltså engagemang i realtid. Vi kommer att se mycket mer av live-events och direkt interaktivitet i snabba trådar, säger Tutti Taygerly.
Nyckeln till framgångsrikt innehåll i sociala medier kretsar under de kommande åren kring följande, enligt panelen vid South by Southwest:
- Interaktivitet och live-skapat innehåll
- Grupper och rörelser
- Autenticitet och genuinitet