Fem tips på hur ditt företag kan använda ChatSpot

Vad är egentligen ChatSpot och hur kan det hjälpa dig att effektivisera ditt företag?
ChatSpot är en chattbot som nyligen har lanserats av HubSpot. Den är utformad för att automatisera delar av företags kundinteraktion, inklusive kundsupport och säljaktiviteter. ChatSpot integreras direkt med HubSpots CRM-plattform och kan hjälpa företaget att söka efter information om företag och potentiella kunder, skapa tasks, generera rapporter och skapa personliga e-postmeddelande.

Vi tycker att detta känns mycket spännande så vi delar med oss 5 tips på hur ni som företag kan använda er utav ChatSpot.

  1. Sök upp information om dina kunder

Med ChatSpot kan ni som företag enkelt söka efter information om redan befintliga eller potentiella kunder och företag genom att skriva in deras namn eller e-postadress i chattfönstret. ChatSpot söker då igenom HubSpots CRM-databas och ger dig snabb information om dina kontakter, inklusive deras kontaktuppgifter, företagsinformation och interaktioner med ditt företag.

 → Detta hjälper dig att effektivt förbereda dig med information inför möten.

  1. Lägg till nya kontakter och tasks

I stället för att steg för steg lägga till en kontakt i HubSpot kan man på ett snabbt och effektivt sätt be ChatSpot att lägga till kontakter direkt i chattfönstret. Skriv in din nya kunds namn, e-post, adress och be ChatSpot att lägga till den nya kontakten som en kund.

→ När du ändå är inne och ber ChatSpot att skapa den nya kunden; Skriv även in om du vill ha en uppföljning om någon dag. Eller varför inte en annan task som behöver skapas, det fixar ChatSpot snabbt och smidigt.

  1. Skapa rapporter

Att skapa rapporter via ChatSpot ger ditt företag en möjlighet till snabb och smidig tillgång till data och information om dina kunder och din försäljning. Genom att skriva in sökord eller frågor i chattfönstret genererar ChatSpot snabbt rapporter som visar exempelvis dina senaste säljaktiviteter, dina mest engagerade kunder eller dina mest lönsamma kundsegment - Du väljer vad som ska ingå i din skapade rapport.

→ Rapporten kan du sedan enkelt spara så de laddas ner till dina andra rapporter i HubSpot.

  1. Skapa effektiva och personliga e-postmeddelande

Vi marknadsförare och säljare skriver massvis med e-postmeddelande på vår arbetsdag - varje dag. Så varför inte låta ChatSpot lösa e-postmeddelanden så vi kan fokusera på annat? ChatSpot hjälper nämligen ditt företag att skapa personliga e-postmeddelande genom att hämta upp kundinformation från din CRM-databas.

→ Skriv in enkla kommandon som ”skapa en ny e-post” eller ”skicka ett meddelande till (kundnamn)” så hjälper ChatSpot dig enkelt med att skapa och skicka personligt meddelande till dina kontakter.

  1. Anpassa dina sökord med hjälp av ChatSpot

Avslutningsvis vill vi även tipsa om att ChatSpot kan hjälpa er att få upp sökord som HubSpot rankar högt för organisk trafik. Genom att skriva in sökord i chattfönstret kan du få en lista över de mest relevanta sökorden för just ditt företag och använda denna information för att optimera din sökoptimering och din innehållsstrategi.

Sammanfattningsvis är ChatSpot en användbar och mångsidig chattbot som hjälper ditt företag att automatisera och effektivisera er kundinteraktion. Genom att använda dessa fem tips kan ni som företag dra nytta av ChatSpots funktioner och göra din dagliga verksamhet enklare och mer effektiv.

 

Kontakta oss så berättar vi mer.