Hösten 2020 lanserade Google nästa generation av Google Analytics – Google Analytics 4. För dig som använder Google Analytics för din digitala marknadsföring och webbplats innebär det en del förändringar. Vi reder ut de viktigaste.
Enligt Google själva har Google Analytics 4 skapats för att göra det enklare för företag att “få bättre långsiktig avkastning på sina investeringar i digital marknadsföring med ett mer intelligent Analytics.”
Alla nya egendomar som skapas från och med nu har Google Analytics 4 som standard. Utseendemässigt liknar det nya Analytics mer Google Search Console och Google Ads, för dig som har jobbat med det. Du kan använda det både för webbplatser och appar.
Så vad är nytt?
En stor förändring är att Google Analytics 4 är uppbyggt efter dina besökares digitala köpresa och dess olika faser, i stället för att bara visa data från olika plattformar och enheter.
Det syns bland annat på hur menyn är uppbyggd.
Du kan alltså beräkna den ungefärliga effekten av olika digitala aktiviteter. Framför allt blir det möjligt beräkna ROI för din digitala marknadsföring även på lång sikt.
I Google Analytics 4 ser menyn som nämnt annorlunda ut. Det finns inte längre några så kallade vyer (!) att välja bland och antalet rapporter har minskats kraftigt. Nu består menyn av avdelningarna Life Cycle, User, Events, Explore och Configure.
Under den första, Life Cycle, hittar du rapporter som liknar olika steg i den välkända säljtratten/kundresan:
En ny avdelning i menyn är Explore. Här kan du se säljfunnels, besöksflöden och köpresor för målgrupper i dina kanaler. Välj bland färdiga mallar eller skapa dina egna rapporter som visualiserar flöden genom din webbplats eller app.
Även om dina besökare alltid är anonyma, har de olika internet-ID:n som Google använder för att spåra dem mellan olika kanaler. Google Analytics 4 kombinerar flera olika sätt att identifiera och följa dina besökare för att ge dig en komplett bild av kundresan.
Utöver din besökares trafikkälla kan du se exakt vilken annons besökaren klickat på för att komma till din sajt och var i kundresan besökaren troligen befinner sig.
I Google Analytics 4 kan du inte bara mäta konverteringar på din sajt utan i alla dina kanaler. Under Conversions kan du se konverteringar via:
Om du redan jobbar i Google Analytics finns det ingen deadline för när du behöver gå över till den nya versionen – du kan fortsätta jobba som vanligt i ditt konto ett tag till. Men så småningom kommer det bli dags, så vår rekommendation är att redan nu skapa en ny Google Analytics 4-egendom även om du parallellt använder din gamla. Den gamla försvinner inte för att du skapar en GA4-egendom.
För att skapa en Google Analytics 4-egendom behöver du vara egendomsadministratör och ha redigeringsåtkomst till ditt Google Analytics-konto. Såhär kan du kontrollera om du har det. Gå in i Google Analytics och följ dessa stegen enligt Googles egen guide. Du kommer att se att ditt nya egendoms-ID börjar med "G" i stället för som tidigare "UA". Nya funktioner kommer att släppas löpande.
Har du inte Google Analytics kan du läsa mer om hur du kommer igång från scratch här.
Vi hjälper vi dig med GA4 implementering, rapporter uppföljning och mycket mer. Läs mer om vårt GA4 paket och beställ här!
Du kan också gå Googles egen snabbkurs i Google Analytics 4 online här.