Google prioriterar "Helpful Content"

Google prioriterar "Helpful Content"
5:49

I mars 2024 kom en så kallad Google Core Update - en uppdatering till den algoritm som sorterar olika webbplatser och rankar dem efter relevans gentemot relevanta sökord och söktermer. Det är i sig inget nytt. Google finjusterar sin algoritm kontinuerligt. 

Google gör regelbundna ändringar till sin sökalgoritm, men de avslöjar inte exakt hur ofta eller hur stora dessa förändringar är. Målet är att kontinuerligt förbättra sökresultaten och ge användarna den mest relevanta och informativa informationen. Men det ställer till det i SEO-sfären. 

SEO & sökmotorshistoria

Förr hade ens ranking att göra med länkar. Hur många länkar man hade till sin site var uteslutande avgörande för ens rankning i respektive SERP (Search Engine Results Page). 

Med tiden kom andra faktorer in i bilden. Länkning är fortfarande jätteviktigt, med idag spelar andra faktorer också roll. Kanske till och med större roll. Faktorer som sidstruktur och hur sidan är byggd (enligt branschens hygienregler), vem som söker och vad Google vet om dem, länkar till specifik domän eller URL, SPAM-analys och ja, självklart också innehållet på sidan. Och det handlar om mer än bara sökordsfrekvens och sökordstäthet. 

Helpful Content - Vad innebär det för innehållskapare?

Helpful Content-begreppet handlar om hur användarna interagerar med ditt innehåll.Huruvida de verkar
bli imponerade eller om de upplever ditt innehåll som ytterligare en skopa av något ingen vill ha och ingen bett om. 

Google har i flera år flaggat för att de premierar så kallad "hjälpsamt innehåll" eller "helpful content" som de kallar det. Men vad betyder det, eller kanske snarare vad innebär det för oss som skapar innehåll?

Jo, det innebär att det inte längre lönar sig att skriva samma saker som andra redan har skrivit. 

Exempel:

Efter noggrann analys av sökord och sökfraser har du nu nått steget där du har valt ut det begrepp eller den sökning du vill fokusera på och konkurrera om.

Du gör en sökning på begreppet, får upp en SERP och klickar och läser de översta resultaten. Sen sätter du dig och skriver om texterna till något eget och publicerar din landningssida, i hopp om att Google ska indexera den snabbt och att den börjar generera bra, kvalitativa besök till din site illa kvickt.

I dessa AI-tider, kanske du till och med gör livet lätt för dig själv och använder språkmodulernas överlägsna sinne för stavning, grammatik och tonalitet, för att skriva om texten. Något som förr tog en dag kan nu ske på ett par minuter. 

De flesta innehållsskapare som jobbar med inbound marketing, har periodvis jobbat så här. Och det var framgångsrikt ett tag. Men den perioden är nu över. 

Kontexten - när alla gör så här

Problemet visade sig när "alla" började jobba så här. För å ena sidan kom det till enorma mängder nytt innehåll som Googles crawlers & bots indexerade och sorterade efter sina prioriteringsregler, men å andra sidan tillkom ju inget nytt i informationsväg. Bara samma information, omformulerat. 

Med andra ord, användarna behövde nu gräva igenom ännu mer oönskat innehåll, som i detta fall skulle
vara spam, för att hitta något som var värt deras uppmärksamhet.

Google valde att justera sin algoritm för att bättre kunna särskilja vad användarna och besökarna verkligen finner hjälpsamt och vad som verkar vara fluff och "värdelöst" content.

Helpful Content - Så här gör man!

I skrivande stund diskuteras det passionerat i SEO-sammanhang, hur man bäst tacklar den senaste uppdateringen med fokus på Helpful Content. 

De som strategiskt skalade upp sin innehållsproduktion och masspublicerade sökordsoptimerat nonsens med hjälp av AI, har de senaste veckorna sett sin trafik försvinna. En del av dem har fått sina siter
avindexerade av Google. Det är illa. Det är jobbigt. Det är inget kul alls. 

Istället har de som hela tiden haft fokus på användarna och på att generera värde för användarna med sitt innehåll, sett ett lyft.

I skrivande stund försöker var och varannan så kallad SEO-expert lisa ut om man ska eller inte ska använda AI i textproduktionssammanhang, med tanke på dess inverkan på SEO. De lärda tvistar. 

Men vi tänker att det inte spelar någon roll vilka verktyg vi använder så länge resultatet skapar värde för slutanvändarna. 

Det handlar inte om AI-genererad text eller ej, utan det handlar om vad vi bidrar med i diskussionen.
Om vi bara håller på att upprepa det som redan sagts, kommer vårt innehåll sannolikt prioriteras ner
i förhållande till dem som sa det först eller dem som sa det bäst.

Men om vi kan hjälpa till att ta nästa steg i dialogen, i diskussionen, i samtalet, ja, då kommer vi i stället positionera oss som mer relevanta, större auktoriteter och mer hjälpsamma med vårt innehåll. Vi tror att nyckeln till bra rankningar i diverse sökmotorer ligger mindre i att försöka "lura" sökmotorerna och mer i
att hålla fokus på det som faktiskt spelar roll - nämligen att skapa värde för våra besökare och kunder. 

Vill du skapa innehåll som rankas högt och ger värde till dina besökare?

Kontakta oss på Resultify idag för att snacka innehåll och strategi!

Vi hjälper dig att:

    1. Skapa "hjälpsamt innehåll" som engagerar dina besökare och får dem att
      komma tillbaka för mer.
    • Utveckla en effektiv SEO-strategi som driver organisk trafik till din webbplats.
    • Öka din synlighet och nå nya kunder med Content Hub (HubSpots CMS).

    • Ta hand om dessa leads och kunder i HubSpots CRM.


Fyll i formuläret nedan för att boka en kostnadsfri konsultation!

I formuläret kan du:

    • Berätta om ditt företag och dina mål
    • Beskriva din nuvarande innehållsstrategi
    • Dela med dig av dina utmaningar och frågor

Vi ser fram emot att höra från dig!

 

Kontakta oss så berättar vi mer.