HubSpot är ett molnbaserat verktyg för att hantera din försäljning, marknadsföring och kundtjänst i samma plattform. Såhär fungerar HubSpots CRM och de olika funktionerna i HubSpots säljverktyg.
HubSpot är framtaget för att du ska kunna effektivisera ditt arbete, generera fler affärer och få nöjdare kunder. Själva plattformen inkluderar bland annat ett komplett CRM (kostnadsfritt), ett säljverktyg, ett marknadsföringsverktyg och ett supportverktyg för de olika ansvarsområdena i ditt företag.
Det kostnadsfria CRM:et är HubSpots mest använda och populära verktyg. Det är framröstat som världens bästa CRM flera år i rad och enkelt att komma igång med.
Jämfört med andra CRM är det otroligt lättanvänt – du kan snabbt börja strukturera upp hur du hanterar leads och kontakter.
För att komma igång med HubSpots CRM behöver du registrera dig hos HubSpot. Ofta är det bra att få vägledning så att det blir rätt från början. Kontakta oss om HubSpot så hjälper vi dig att anpassa uppsättningen och funktionerna efter hur ditt företag arbetar. Vi är certifierade HubSpot-partners.
HubSpot vet att några av de vanligaste orsakerna till att företag tappar leads och potentiella affärer är att det är svårt och tidskrävande att hålla sitt CRM uppdaterat.
Leads som kommer in via formulär, e-post och andra viktiga konverteringspunkter på hemsidan faller mellan stolarna eller följs aldrig upp.
För att i princip göra det omöjligt att missa ett lead kan du integrera HubSpots CRM och säljverktyg med:
På så vis är ditt CRM alltid uppdaterat och alla med tillgång till CRM:et kan följa all interaktion som skett med varje kontakt.
Du ser tydligt hur leads kommer in och blir affärer – från att de besöker din hemsida, konverteras till leads och sedan kontaktas av dig eller dina kollegor via mejl eller samtal.
För att spara tid kan du automatisera och skräddarsy en stor del av kommunikationen som sker med dina kontakter i HubSpot.
Det gör du genom att skapa så kallade workflows och sequences – händelseflöden som automatiskt aktiveras när ett lead eller en kontakt uppfyller ett visst kriterium eller gör en viss sak.
Du kan till exempel automatisera att:
På alla webbplatser finns det punkter där besökare kan konverteras till leads, så kallade konverteringspunkter. Det kan vara kontaktformulär, knappar (CTA:s), pop-up-formulär eller chattar. I HubSpot kan du både skapa nya konverteringspunkter och bearbeta inkomna leads till faktiska affärer.
Två av de viktigaste konverteringspunkterna att börja med är kontaktformulär och en chat (chatbot). Båda går enkelt att skapa och implementera på din sajt genom HubSpot.
Du kan skapa olika typer av formulär till din webbplats och styra vad som sker när någon fyller i dem, till exempel:
Med en chattbot på din webbplats får rätt person i din organisation en notis när en besökare har skrivit i chatten och kan svara direkt genom HubSpot.
Det finns massor av andra funktioner i HubSpot, men med CRM:et kommer du långt. Det är i CRM:et och säljverktyget du kan börja driva in fler leads. Genom att prova HubSpot kan du:
Få en kostnadsfri introduktion till HubSpot! Vi visar dig HubSpots CRM och verktyg online och tittar på hur plattformen skulle passa dig och din organisation. Fyll i dina uppgifter, så kontaktar vi dig om tid.
Funderar du på HubSpot? Läs mer här.