När fysiska möten inte är möjliga flyttar B2B-företag över ännu mer av sin marknadsföring till digitala kanaler. Det finns mycket att vinna på att planera om - och satsa inför tillväxten som kommer. Här delar vi med oss aktiviteter för att säkerställa att ni inte missar er potential i de digitala kanalerna.
Medan allt större del av marknadsföring och försäljning inom B2C redan har flyttat online, har fysiska möten fortfarande varit viktiga inom B2B. Upp till 40 procent av marknadsföringsbudgeten har lagts på säljmöten, mässor, konferenser och liknande.
Nu har coronaviruset satt stopp för detta, och många B2B-företag ser behovet av att satsa ännu mer på marknadsföring i digitala kanaler. Studier visar också att de företag som bäst tar sig igenom kriser och vinner över tid är de som snabbt ställer om och planerar för den tillväxt som kommer, och inte skär ner på sina marknadsinvesteringar. Läs mer här
Våra bästa marknadsföringstips i corona-tider
För er som B2B-företag är det övergripande viktigt att ni börjar arbeta mer resultatorienterat med er digitala marknadsföring. Samtidigt ser vi att det just nu finns mer specifika aktiviteter som är direkt kopplade till conronavirusets påverkan.
Grundläggande saker du bör säkerställa för att arbeta resultatorienterat
- Säkerställ att ni har satt upp tydliga mål för era digitala kanaler. Vilka affärsmål skall de generera? Leads, försäljning, varumärkeskännedom, avlasta support etc.
- Om ni inte redan mäter och analyserar besökarnas beteende och konverteringar i era kanaler så börja göra det nu och följ upp regelbundet.
- Gör en översyn av er webbsida för att identifiera förbättringsåtgärder, såväl mindre som större.
- Tveka inte att starta upp de projekt som ligger i planeringen, eller borde ligga där, redan nu - så att ni är redo när tillväxten kommer. Det finns mycket att vinna på att ligga steget före.
Läs mer om hur du säkerställer resultaten
Specifika aktiviteter direkt kopplade till coronavirusets påverkan
- Producera innehåll som kommunicerar hur just ni hanterar den nuvarande situationen. Sikta mot att skapa förtroende och engagemang. Visa att ni är en ansvarstagande aktör.
- Tveka inte att ha en dialog och engagera er med era målgrupper i sociala medier.
- Håll ett online-evenemang eller webbinarium. Berätta om vilka problem och behov ni löser åt era kunder, om era produkter eller kringtjänster, om något nytt och spännande som händer i branschen. Var relevanta och intressanta.
- Optimera ert digitala innehåll för besökare och sökmotorer. Beteenden online ändras ständigt och just nu ännu snabbare.
Läs mer här om B2B content marketing
Vill du veta mer om vilka marknadsföringsaktiviteter som ni kan, eller rent av bör, göra för att möta dagens utmaningar - kontakta Johan Sandahl här