Kommer din webbplats fortfarande vara lönsam nästa år?
Att maximera avkastningen på investering för din webbplats innebär att du måste vara en närvarande, aktiv deltagare i alla tre faser av din webbplats livscykel. Efter ett och två glöms ofta den tredje fasen bort — även om det är där de riktiga pengarna ligger.
Av Mathias Bolt Lesniak, expert på webb, utveckling och CMS på Resultify.
Jag har sålt och skapat webbplatser i nästan två årtionden, och genom alla år är det ett specifikt fenomen som återkommer i samband med webbprojekt. Det är något som kan betydligt försämra webbplatsens ROI och kundens belåtenhet. Det jag pratar om är bristande investering i den tredje fasen i webbplatsens livscykel: underhåll och fortsatt utveckling.
Som ägare till en webbplats är det grundläggande att förstå de tre faserna av webbplatsens livscykel, och därmed vilken investering som krävs längs hela resan. Webbplatsen kommer att vara produktiv direkt från lansering, och den ska fungera som en förstklassig försäljnings- och marknadsföringskanal som skapar resultat år efter år. Här delar jag med mig några insikter i de tre faserna — och vad man inte får glömma bort.
Fas 1: Planering och Research
Nästan, men inte helt lika bortglömd som fas tre i webbplatsens livscykel, är fas ett. Det handlar om att analysera data, prestanda och resultat på din nuvarande sajt innan du sätter igång med att ta fram en ny. Lika viktigt är det att se på konkurrenternas webbplatser. Vi, en byrå där expertis inom teknologi och marknadsförings kombineras, tycker att just detta steget är lite extra spännande. Att få förståelse för hur dina kunder beter sig gör det möjligt för oss att optimera den nya sajten redan innan den har blivit lanserad.
Vi kan dessutom lära oss en hel del genom att se på konkurrenter och företag med liknande verksamhet. Hur syns de mot sina potentiella kunder? Genom lång erfarenhet i webbutveckling hjälper vi våra kunder att se skillnad mellan bra och mindre bra idéer. Den bästa framgångsfaktorn är att identifiera de områden där det finns ledigt utrymme för ditt varumärke att sticka ut.
Den insamlade djupare kunskapen gör det möjligt för oss att guida dig till de bästa teknikvalen. Det blir också lättare att prioritera funktionalitet och säkerställa bästa möjliga resultat till en rimlig kostnad.
Fas 2: Implementering
Detta är steget som många tänker på när de hör orden “webbinvestering”. Att utveckla och lansera en sajt. Detta är dock också steget där din investering i planering och research har en avgörande betydelse.
Om du redan har analyserat marknaden, grundligt undersökt alternativ för att välja rätt teknologi, och optimerat innehålsstrukturen för nya sajten, kommer implementering vara så enkelt som att bocka av punkter på en shoppinglista. Tillsammans genomför vi en väldefinierad plan.
Men även i denna fas finns det en investering som ofta underskattas: Innehåll. På ytan verkar det som en enkel uppgift för vem som helst att göra — men innehåll är absolut inte rätt plats att skära ner kostnader. Bra innehåll, skickligt skapat och kurerat, är avgörande för att generera avkastning på din investering.
Fas 3: Underhåll och Fortsatt Utveckling
Från den dag då din webbplats lanseras bör den vara en effektiv försäljningsdrivare och inkomstgenerator för ditt företag. Men låt oss komma ihåg: Ingen webbplats är någonsin perfekt, och webben är ett landskap i ständig förändring.
Lanseringsdagen bör vara början på en kontinuerlig resa av utforskning, lärande och förbättring.
Detta är investeringen som upprätthåller – och ökar – din webbplats effektivitet. Med rätt fokus kommer den att tjäna dig bättre och bättre, år efter år.
Att hålla webbplatsen uppdaterad innebär också regelbundna programuppdateringar, vilket ger dig tillgång till de senaste funktionerna i ditt innehållshanteringssystem. Det håller dig också i överensstämmelse med GDPR och andra juridiska krav.
Utan regelbunden utveckling, underhåll och nytt innehåll kommer webbplatsen inte bara snabbt kännas föråldrad och irrelevant, utan även prestera sämre. I sin tur kommer detta att negativt påverka användarupplevelsen och SEO. En webbplats behöver denna investering för att konsekvent tjäna sitt syfte, och varför minska kostnaderna för att behålla en pålitlig, ständigt förbättrad inkomstkälla?