Finns den? Den perfekta, kompletta byrån? Kanske. Men vilket upplägg är egentligen bäst när det kommer till byråsamarbeten – att jobba med en eller flera?
Många marknadschefer och säljchefer känner att det finns en poäng i att jobba med flera byråer. Att pröva dem mot varandra, konkurrensutsätta dem – se vad de har att erbjuda för approach till olika uppdrag och utmaningar.
De som ändå väljer att jobba med en huvudsaklig byrå har kanske ändå som rutin att byta vart tredje år för att helt enkelt inte “fastna” med en och samma.
Går det att säga vad som brukar fungera bäst? Är det effektivast att jobba med flera specialistbyråer för olika projekt och aktiviteter, eller bör du sträva efter ett samarbete med en enda byrå för att hålla ihop trådarna?
På Resultify träffar vi företag med alla möjliga lösningar för marknadsföringen.
En del gör det mesta internt för att hålla nere kostnaderna, men anlitar byråer för projekt eller kampanjer när de behöver få in lite nytt kreativt tänk utifrån. Då vill de jobba med kreatörer som kan se företaget utifrån, gnugga de kreativa hjärnknölarna och överraska med idéer som aldrig hade kunnat uppstå innanför företagets egna väggar.
I de fallen är det perfekt att ta in en byrå som kan komma med nya synsätt och slå vakt om kundens perspektiv.
Andra företag känner att ett löpande samarbete med en eller flera externa byråer är bäst. De kan då få till stånd en ganska jämn kostnad för marknadsföringen varje månad, samtidigt som marknadsföringen hänger ihop på ett annat sätt – kreatörerna känner till företaget och vet vad som gjorts tidigare och planeras att göras senare.
Efter att ha jobbat i olika konstellationer under många år, med eller utan andra byråer, kan vi som byrå ändå konstatera att det finns för- och nackdelar med båda alternativen.
Det positiva med att jobba med flera byråer är förstås att du kan anlita rätt specialist för rätt uppdrag. Du kan lägga ut videouppdraget på en videobyrå och konceptuppdraget på en kommunikationsbyrå, och troligtvis få leveranser av hög kvalitet från olika håll. På så vis säkerställer du förhoppningsvis också en kreativ variation i marknadsföringen.
Nackdelen är att det kan medföra att fler timmar krävs för att lösa budgetering och fakturering när olika leveranser ska synkas. Detta är ett reellt problem man inte ska underskatta stressfaktorn av.
Fakturor och timpriser ser olika ut, tidsuppskattningen för olika uppdrag görs på olika sätt och det blir svårt att få en överblick över inköpen – och insatserna. Det hänger helt enkelt inte ihop lika smidigt.
En annan nackdel är att det är tidskrävande att se till att ens olika samarbetspartners är i synk. Att den ena handen vet vad den andra gör är en förutsättning för effektiv kommunikation och annonsering, och för ett sammanhållet varumärke som sticker ut i konkurrensen.
En lösning som verkar fungera bra för många företag är tvärtom att jobba med en huvudsaklig byrå för marknadsföring och kommunikation. Vill de sedan anlita en annan leverantör parallellt gör de det genom sin huvudbyrå – så att huvudbyrån tar ansvar för leveransen, säkerställer kvalitén och ser till att allting synkas.
Med det upplägget har du ett löpande, nära samarbete med en byrå som känner dig, din verksamhet och ditt erbjudande, men som samtidigt kan inkludera eventuella underleverantörers leveranser i sin mätning och rapportering till dig.
Det ställer krav på din huvudbyrå att vara transparent, kunna leverera inom många områden och samtidigt rådge dig i hur du bäst fördelar din budget mellan olika kanaler, projekt och underleverantörer.
Hittar du rätt kommer du dock att märka att marknadsföringen hänger ihop och att du kan känna dig lugn med full överblick. Det håller troligen också nere kostnaderna, då byråer ofta erbjuder ett något lägre timpris vid löpande samarbeten.
Är du nyfiken på att byta byrå, eller vill du diskutera hur olika upplägg för ett byråsamarbete kan se ut?
Du är alltid välkommen till oss på en kaffe för att prata om nya möjligheter.