Så fixar du årets julkampanj
Vad kan du göra för julkampanjer i år? Vilken kampanjtyp passar vilken målgrupp och vilken sorts annonsering är mest effektiv den här tiden på året? Här kommer tre vinnarteman – för dig som är sent ute med julkampanjen.
Har inte du heller förberett julkampanjen än? Den där som du har tänkt på ända sedan förra julen, som skulle bli den bästa och mest effektiva hittills? Den som skulle dra igång redan i mitten på november och slå säljrekord?
Då är det här blogginlägget för dig, med tre idéer att inspireras av.
Tema 1: Låt julen visa vägen
En effektiv julkampanj följer julens, och många religioners, eget mönster.
Nedräkningen börjar med en julkalender där något sker varje dag i december fram till julafton, där varje advent är en högtid för sig, för att sedan – den 24:e december – kulminera i något mycket ovanligt.
Det går också bra att köra var fjärde vecka, varje advent, om du inte har möjlighet att köra upplägget i alla 24 steg.
Några tips:
Dela ett juligt tips om dagen från den 1:a till den 24:e december. Julkalendern kan gärna bestå av tips, bilder och inlägg från era egna följare. På så vis involverar ni era nuvarande och potentiella kunder, skapar starkare relationer, får kostnadsfritt content och bygger upp en önskan hos målgruppen om att få sitt content delat av er.
Att fråga dig själv: Vilken typ av innehåll skulle dina följare kunna bidra med?
Advent blir ert eget miniklimax
Låt varje advent vara ett miniklimax där ni gör något större, som att presentera ett erbjudande eller publicera en intervju. Underskatta inte en rejäl budgetinvestering mellan den 21:a och 23:e december, då de allra flesta gör slag i saken och julhandlar. Det är värt det!
Presentera ert eget Jesusbarn på julafton
Kulmen är den 24:e på den “ovanliga dagen”. Då presenterar ni en tävlingsvinnare, eller ett oemotståndligt julerbjudande. Ni hjälper helt enkelt era kunder att hitta på smarta julklappar, precis när de är stressade över sin egen idétorka och dåliga framförhållning.
Mellandagarna: När alla dåsar med mobilen
Kör en trestegsraket under julafton, juldagen och annandagen. Dagarna efter julafton ligger vi alla i soffan med mobilen i handen, med stillsamheten som enda drivkraft att köpa något stimulerande. Det öppnar för dialog!
Bjud in till att diskutera julklappshetsen eller presentera den tidiga mellandagsreans erbjudanden. Var där, där dina kunder är. Detta är ett fönster många företag missar.
Tema 2: Julkampanja som en e-handlare
E-handlare tänker ofta mål före idé. Det är helt avgörande, inte minst när du ska planera en framgångsrik kampanj. Om du inte vet vad du vill uppnå med din kampanj kommer du inte kunna kläcka någon relevant idé, eller utvärdera hur bra den går, eller för den delen dra viktiga lärdomar inför kommande kampanjer.
Har du däremot satt upp tydliga mål är det lättare att justera riktningen om målet förflyttar sig – och det gör det med största sannolikhet. Definiera därför tidigt målet och delmålen med din kampanj.
Det kan vara ökad kännedom – att nå ut till en viss del av din målgrupp i form av visningar och besök, det kan vara mikro- eller makrokonverteringar, köp eller prenumerationer, eller en viss procent ökad försäljning genom sociala kanaler som går att härleda till din kampanj. Behöver du hjälp med mål och mätning kan vi hjälpa dig att sätta upp det för din kampanj.
Några tips:
Definiera marknadsmål och spara darlings
En övergripande målsättning gör det möjligt att definiera vilka marknadsinsatser som krävs för att nå dina mål. På samma sätt blir det tydligt för dig vilka marknadsinsatser som skulle vara fantastiskt roliga att genomföra, men som inte kan motiveras när du ser på målen. Kanske ska du spara din darling till nästa jul!
Rimliga mål – till rimlig budget
Med tydligt uppsatta mål blir det också enklare att sätta en rimlig budget för din kampanj.
Om målet är att dra in x kronor, och du vet att x visningar ger x konverteringar, så kan du själv ta fram miniräknaren och ta reda på vilken investering som borde ge vilka intäkter. Det här är något vi på Resultify kan hjälpa dig med om du vill – läs mer om kampanjplanering här.
Tänk på att nyckeltalet CLV (Customer Lifetime Value) ska vara uppdaterat och rimligt.
Tema 3. Go emotional – klassisk digital julkampanj
Känslor säljer. Vad är det för känslor och upplevelser som förenar ditt varumärke med dina målgrupper? När du satt fingret på det vet du direkt vilka teman ni ska äga och skapa era kampanjer kring.
Några tips:
Förstå känslan – så äger ni fältet
Hjälper ni era kunder att spara tid? Då är det kanske känslan av att inte hinna med livet som är er gemensamma nämnare.
Erbjuder ni produkter som förenklar en process? Då har ni känslan av att vara riktigt trött på krångel gemensamt.
Säljer ni snygga kläder av bra kvalitet? Då kanske ni når en av era målgrupper i känslan av att vara trött på konsumtionens slit och släng, och en annan genom temat att uttrycka vem man är genom plaggen.
Möt kunderna i teman
Känslomässiga kampanjer är de som är allra mest tacksamma att bygga tillsammans med sina kunder. När du vet vilka känsloregister ni rör er i så vet ni vilka teman ni kan mötas i.
Dessa teman är perfekta för att bjuda in era kunder och potentiella kunder till att bygga er berättelse (ert varumärke) tillsammans.
Skapa kampanjen ihop med kunderna
En effektiv kampanj kan vara att utgå från ett koncept eller en grundidé som binder ihop er målgrupp med ert varumärke. Säljer ni schampo? Bra. Utgå då från känslan av renhet.
Här kan era kunder dela med sig av sina egna berättelser i era digitala kanaler – om när de var som smutsigast på campingturen. När de råkade hamna i grisarnas inhägnad, eller deras bästa minne av en varm dusch.
All storytelling sker under en hashtag ni själva satt och förslagsvis med någon belöning i potten.
Topp tre annonstyper
Men i vilka kanaler ska du annonsera i jul, och hur? Det finns ju så många sätt!
Det stämmer. Men satsa på följande tre om du måste välja. Och omfördela din analoga annonsbudget till din digitala, så har du verkliga möjligheter att se stor skillnad i din ROI.
- Facebook. Alla har fortfarande Facebook och Facebooks målgruppsverktyg i Ads Manager (Facebook Business Manager) är väldigt vasst och träffsäkert. Du lär dig mer om din målgrupp och ser svart på vitt vad som fungerar eller ej. Dessutom har du chans att nå hög konverteringsgrad under julen.
- GDN (Google Display Network). GDN är nödvändigt om du riktar dig till en målgrupp där det råder stor konkurrens. Då måste du nå dina kunder även utanför deras sociala kanaler, när de är i ett köptillstånd – vilket inte är fallet för den som just gått in på Facebook för att kolla vad vännerna gör.
- Google Ads (banners och sökannonser). Google Ads (tidigare AdWords) har ofta i särklass högst konverteringsgrad. Detta av den enkla anledningen att ditt varumärkes erbjudande dyker upp i just rätt stund för den som längtar efter just ditt företags erbjudande (eller en konkurrents, om denne bjudit högre på sökorden.)
Tänk bara på att ingen kommer klicka om du inte gjort grundjobbet, det vill säga exponerat kunden för ditt varumärke tillräckligt många gånger innan hen sökte – och fann.
Reach, impressions, konverteringar och utvärdering
Är du tvungen att välja mellan Facebook-, Google Ads- och GDN-annonsering? Inte nödvändigtvis. Ofta är en smart fördelad kombination mest effektiv – något som går att planera utifrån datainsikter.
Bonustips! Vill du ha ett exempel på stark känslomässig anknytning i juletider? Spana in denna underbara video med Elton John för John Lewis & Partners:
The Boy and The Piano.
Fler smarta kampanjidéer hittar du bland annat här hos HubSpot.