Rapport: Så mäter marknadschefer värdet av sina insatser

Hur mycket bidrar din sociala medier-annonsering till större varumärkeskännedom? Vad ger print och PR i förhållande till digitala kampanjer? Om du tycker att det är svårt att mäta värdet av marknadsföringen är du inte ensam, visar Nordic CMO Survey.

Två gånger om året släpps den amerikanska rapporten The CMO Survey om hur marknadschefer och marknadsansvariga upplever sitt jobb, prioriterar kring aktiviteter och tror att branschen kommer att utvecklas de närmaste åren. För Sverige, Danmark, Finland och Norge heter motsvarande undersökning Nordic CMO Survey och släpps en gång om året av Deloitte.

Den senaste rapporten, Nordic CMO Survey 2017 som du kan läsa som PDF här, bekräftar mycket av det vi på Resultify märker i det dagliga samarbetet med våra kunder: som marknadschef eller marknadsansvarig letar man ofta efter ett samlat sätt att mäta, utvärdera och analysera sin marknadsföring i alla kanaler, både digitalt och analogt.

Så här jobbar marknadschefer i Sverige, Danmark, Finland och Norge med att redovisa KPI:er enligt den senaste rapporten.

Marknadschefer vill mäta mer kvantiativt

Trots att marknadschefer i dag har möjlighet att utvärdera sina marknadsföringsaktiviteter baserat på data – kvantitativt – utvärderar många fortfarande bara sin marknadsföring kvalitativt eller inte alls.

Kvalitativa metoder, som till exempel målgruppsintervjuer, beskrivs som “old school” och är ofta dyra och tidskrävande. I stället sker ett tydligt skifte mot att jobba med kvantitativa KPI:er.

Allt fler marknadschefer mäter marknadsföringen som en investering i påverkan på försäljning och intäkter, inte som en kostnad.

Från ROI till MROI

I stället för att redovisa ROI (Return on Investment) redovisar fler marknadschefer MROI (Marketing Return on Investment). Det innebär att du i stället för att titta på kostnad vs. effekt tittar på risk vs. värde för olika marknadsföringsaktiviteter.

Med andra ord, du mäter den ekonomiska risken med kampanjen vs. det ekonomiska värdet av effekten av kampanjen.

Jämför:
“Med 1.000 SEK i kampanjbudget fick vi 1.000 bannervisningar.”

med:
“Med 1.000 SEK i kampanjbudget fick vi bannervisningar till ett värde av 100.000 SEK.”

Fokus här ligger inte på antalet bannervisningar, utan på det ekonomiska värdet av visningarna. Om du vet att var 20:e person som ser en banner klickar sig till ett köp för 2.000 kronor, kan du lätt räkna ut värdet av en visning.

Det kan också flytta värdet av marknadsföringsaktiviteterna från köp, “last click” eller sista steget i köpresan, till varje touchpoint/exponering längs resan som har en påverkan på försäljning i framtiden.

Marknadschefer anlitar byråer för hjälp med dataanalys

Bara en av fyra marknadschefer i Sverige, Norge, Danmark och Finland har tillgång till bra analysverktyg och analysprogram. Majoriteten planerar dock att investera i detta under de närmaste åren.

Enbart en tredjedel av alla marknadschefer uppger att de har tillgång till tillräckligt med data kring hur marknadsföringen presterar för att kunna luta sig på det. De som har tillgång till mycket och bra data efterlyser i sin tur program och verktyg som samlar all data på ett och samma ställe. Det räcker inte med Google Analytics.

Enligt rapporten tycker många marknadschefer att det är svårt att analysera datan och dra korrekta slutsatser. Därför anlitar de en extern byrå för detta, och får hjälp av en dataanalytiker.

Vill du ha hjälp med mätning och dataanalys, eller få tillgång till en egen rådgivare för din marknadsföring som rapporterar och guidar dig varje månad? Kontakta oss, så hjälper vi dig.

KONTAKTA OSS

Kontakta oss så berättar vi mer.