Artiklar

Tappa inte fart i svåra tider, utan planera om och stärk din position

Skriven av Resultify | 6 april 2020

All erfarenhet visar att de företag som fortsätter att investera klokt i marknadsföring under tuffa tider står starkare när det vänder. Så missa inte möjligheten att nu jobba aktivt med att stärka er position på marknaden - och kom ut som vinnare på andra sidan krisen. Nedan listar vi viktiga aktiviteter.

Den pandemi vi nu står mitt uppe i skapar stor osäkerhet för våra företag, och ställer alla marknadsförare inför svåra beslut. All erfarenhet från tidigare kriser och lågkonjunkturer visar att de företag som går vinnande ur en kris är de som planerar om och fortsätter att satsa på sin marknadsnärvaro. Ett gott råd är därför att lyfta blicken förbi krisen och fortsätta att investera. 

En studie från Bain & Co visar att de åtgärder som görs under en recession lägger grunden för vad som sker när marknaden återhämtar sig.

En annan studie från Harvard Business Review visar samtidigt att de företag som valde att aggressivt skära i sina kostnader, var de bolag som fick svårast att komma tillbaka efter recessionen. “Firms that cut costs faster and deeper than rivals don’t necessarily flourish. They have the lowest probability of pulling ahead of the competition when times get better.”

Kloka råd för en starkare position efter krisen

Så vad innebär detta för hur du bör agera när det gäller marknadsföring och din digitala närvaro? Här kommer några tips från våra experter.

  • Ta tillfället i akt att ställa om till att arbeta med digital marknadsföring på riktigt. Låt affärsmålen ligga till grund för mätbara mål i de digitala kanalerna. Genom att ständigt mäta och optimera skruvar du successivt upp effekten av era aktiviteter, och skapar därmed bättre resultat från dina investeringar. 
  • Gör en översyn av allt innehåll ni har på egna plattformar, för att optimera mot vad era kunder och användare vill se, läsa och ta del av. Se till att innehållet konverterar mot era mål. 
  • Det är också en god idé att gå igenom och uppdatera er webbsida. Kanske behövs det större förändringar än vad mindre optimeringar kan åstadkomma. 
  • Optimera era processer och säkerställ lägre kostnader framåt. Ställ om organisationen så att marknadsföring, sälj och IT samarbetar mot era digitala mål. 
  • Investera i ett PIM-system för att säkerställa hög kvalitet när det gäller produktinformation och att allt onödigt arbete runt produktinformation minimeras.