Artiklar

Varför är HubSpot (inte) dyrt?

Skriven av Maria Eckerwall | 17 oktober 2023

Ja, den frågan får vi ofta, och vi medger att när vi för fem år sedan först övervägde alternativ för ett CRM-system, och sedan två år senare som CMS, så tyckte vi också att det var dyrt! Nu däremot, när vi lärt känna systemet och använder det över hela teamet, samt på så många olika sätt känns det riktigt prisvärt, men framförallt otroligt bra. HubSpot är en stor plattform med många användningsområden, så användare får såklart bäst värde för det om det används över många av dessa områden. Vi tänkte att det kanske finns någon där ute som just nu överväger HubSpot som ett system och vi tänkte hjälpa er med argument varför vi tycker det är värt vartenda öre. 

"Efter noga övervägande valde vi HubSpot för att man får en 360 graders bild av kunden som man inte får i någon annan lösning.“ - Robert Bråkenhielm, Säljansvarig Resultify

Vad ryms i HubSpots plattform?

Som vi skrev tidigare är HubSpot ingen nischprodukt - det är brett och därmed kraftfullt för en stor del av företaget. Några av de användningsområden och funktioner som vi skulle vilja lyfta fram är: 

  • HubSpot är ett CRM-system (CRM=Customer Relationship Management)  - denna del ingår alltid och är faktiskt gratis. Du kan importera upp till en miljon kontakter kostnadsfritt och betalar endast för de kontakter du vill rikta marknadsföring mot. Varför är detta viktigt? Jo, ett CRM är grunden till en smidig säljprocess, basen för vem som kan ta emot dina nyhetsbrev och avgörande för att du ska ha en fungerande kundservice
  • HubSpot är också ett CMS (CMS=Content Management System). Detta är det många som inte känner till - du kan bygga hela din webbplats inne i HubSpot! Detta är faktiskt också gratis för grundläggande funktioner. Det finns otroligt många Designramverk som är redo för er att använda och kan såklart anpassas efter era behov. (Vi kan tipsa om det vi själva byggt: Nimbly)
  • Användarvänligt CMS - detta får bli en egen punkt, anledningen är att du måste inte vara utvecklare för att bygga en enklare webbplats. Du kan komma igång tack vare användarguider och intuitiva moduler. 
  • Webbutvecklingssystem - eftersom HubSpot är ett CMS går det också att utveckla din webb inne i HubSpot. Det går att optimera webbplatser, lägga till funktioner, utveckla design etc. 
  • Design - Du kan skapa snygga designer inne i HubSpot med hjälp av deras Design Manager. T.ex. kan du fixa med layouter, eller anpassa kod m.m.
  • Sales - Det finns en hel Hub som är dedikerad till försäljning - HubSpot är till stor utsträckning en försäljningsplattform. Du har kontaktuppgifterna inne i systemet, men det finns enorma möjligheter att arbeta med era olika leads beroende på var i säljcykeln de är.  Det går att följa en kontakt genom hela kundresan och alla dess kontaktpunkter med företaget, från ifyllt formulär till genomfört köp. Detta innebär att det passar företag med längre säljcykler eftersom man får en helhetsvy över kundresan.
  • Ett annat kraftfullt sätt att driva er försäljning är att arbeta med marknadsföringen. Och du gissade rätt - HubSpot är även en marknadsplattform. Du kan arbeta med nyhetsbrev, lägga upp inlägg på era sociala medier, marketing automation, koppla ihop ert Google Ads och META- konto, skriva rafflande blogginlägg som är en del av er inbound marketing strategi. Alla dessa kanaler och insatser kopplas såklart till er kundresa och på så sätt får det enkelt att mäta KPIer som ROAS/ROI. 
  • Alla företag som arbetar med sälj och marknadsföring behöver såklart vara duktiga på sin analys - därför är HubSpot också ett analysverktyg. Du kan se statistik från webbplatsen, era olika sälj- och marknadsinsatser, men mest intressant är nog ändå att du kan analysera era olika leads och var de befinner sig i kundresan. Om du kan förstå detta - då har du mycket större chans att nå ut med rätt budskap till rätt person i rätt tid. 
  • Lite längre upp nämnde jag att HubSpot kan hjälpa dig med din inbound marketing strategi. Mycket av HubSpots grundläggande metodik handlar om detta - att skapa rätt innehåll för användaren när den behöver det. Det är en otroligt kraftfull metod att använda i all kommunikation. 
  • Du kan även göra din marknadsföring mer effektiv genom att använda HubSpots Marketing automation system. Detta innebär en rad smarta funktioner som ni kan använda för att nå ut med budskap som mottagaren vill ha. Du kan t.ex. Skapa smarta flöden som triggas när en besökare eller nyhetsbrevsläsare agerar på ett visst sätt. 
  • Som ni märker finns det enorma möjligheter i HubSpot - det innebär att de har ett stort ansvar att hjälpa oss kunder att utnyttja det på rätt sätt. Därför lägger de stora resurser på sin gedigna utbildningsplattform, användarguider och filmer som hjälper dig. 
  • Känner ni att det inte är nog med funktioner inne i HubSpot - då går det faktiskt att bygga smarta integrationer med andra system. Det kan vara ert ekonomisystem, eventplanering eller innehållsskapande m.fl.

Vi hoppas att denna lista ger er en känsla för alla de fina möjligheter som finns inne i HubSpot. Det vi tycker är mest spännande är att det går att följa besökaren på hela deras digitala resa med er! Under denna resa kan du dessutom se vad som ger resultat - du behöver inte längre gissa eller anta. 

 

Fler argument för att investera i HubSpot

Utöver alla dessa användningsområden och funktioner finns det några fler argument som vi vill lyfta när ni överväger HubSpot. 

  • Själva systemet är otroligt stabilt och det läggs mycket kraft på underhåll inne i HubSpot, vilket gör att arbetet som görs kan flyta på smidigt
  • Ständiga nyheter & Utveckling - Teamet på HubSpot lanserar beta funktioner och nyheter ofta. De lyssnar verkligen på användarnas feedback och försöker verkställa.  
  • Hosting, CDN och SSL ingår. Japp - du slipper ha ännu en plats att hålla koll på och slipper en extra faktura för detta! 
  • “Unlimited free users” -  Detta betyder att alla på företaget kan få tillgång utan att ni behöver köpa individuella licenser, det gör att ni aldrig måste fundera på vem som är “viktigast” i teamet utan alla kan få insyn. 
  • HubSpot ligger sällan, eller i princip aldrig, nere pga tekniska problem eller så kallade “buggar” - tack vare deras investeringar i kontinuerligt underhåll.
  • Ännu en fördel med deras konstanta underhåll är att risken att bli hackad är minimal. de inte blir hackade. Säg aldrig aldrig, men vi har ännu inte varit med om det eller hört om det. Detta är tack vare att all infrastruktur sköts centralt och de har helt andra resurser är en enskild aktör kan ha. 
  • “Beta” & “Nyhet” - Dessa små skyltar ser vi ofta inne i kontot. Det är helt klart att HubSpot arbetar aktivt med förbättringar och det kommer hela tiden nya finesser. De brukar först släppas till de kunder som betalar, men de flesta funktioner blir tillgängliga för alla så småningom.
  • Säkerhet - tack vare att det läggs mycket resurser på plattformen är det också en väldigt säker plats. Det betyder att kundernas uppgifter är trygga där, webbplatser blir inte hackade som vi skrev ovan och det finns en rigorös övervakning där DDoS attacker avvärjs av ett centralt team. 
  • GDPR - HubSpot är beroende av att dessa lagar följs så de lägger mycket kraft på att göra det enklare för sina kunder att följa lagarna. Självklart är det alltid upp till varje enskilt bolag att göra rätt för sig, men HubSpots system förenklar det betydligt! 
  • Supporten - vi upplever att HubSpots support är väldigt snabb, de lägger stor kraft på att hjälpa sina kunder vilket gör att vi sällan står och stampar eller fastnar.
  • Effektivisera tiden - eftersom HubSpot innehåller så många olika användningsområden kan du spara tid på att slippa logga in och ut mellan plattformar, eller försöka få ihop dina analyser.
  • Entusiastiska användare - Det finns inte många som bara gillar HubSpot - de ÄLSKAR HubSpot - därmed finns ett stort forum med HubSpot-användare där du kan få hjälp och inspiration.  

 

Vem är den optimala kunden för HubSpot?

HubSpot passar inte alla - även om vi tycker att alla borde testa! Om vi ska försöka definiera en klockren målgrupp för HubSpot är det:

  • Små till mellanstora bolag
  • Gärna B2B, SAAS-bolag eller fokus på leads-generering. 
  • Du har en tjänst eller produkt som har en längre köpprocess - då kan du dra nytta av funktionerna som t.ex. Inbound marketing - du kan följa kundresan och skapa workflows som kan skicka relevant innehåll till potentiella kunder.
  • Du vill arbeta med att generera leads.

 

Vad kostar det - finns det någon prislista? 

Nu skriver vi ett blogginlägg där vi säger att HubSpot faktiskt inte är dyrt, men faktum är att det trots allt kostar pengar. I prissättningen brukar de ta hänsyn till storlek på företaget, antalet användare, vilka hubbar ni vill ha osv så det är svårt för oss att skriva exakt vad det kostar. Det bästa vi kan göra är att hänvisa till HubSpots egen sida som handlar om pris - men vi rekommenderar att du tar kontakt med deras säljavdelning för en anpassad offert. 

Alternativ till HubSpot? - Jo, det finns såklart!

Målet med detta inlägg är inte att skapa en jämförelse med andra verktyg eller plattformar men för att nämna några verktyg som kunder brukar ha med som alternativ när det överväger HubSpot så kan vi nämna: Salesforce, Lime, Pipedrive, Dynamics 365. 

Vad säger ni - är HubSpot dyrt - eller inte?

Om du går i tankar på att köpa CRM eller ny webbplats rekommenderar vi verkligen att ni ska överväga HubSpot, det är värt sin vikt i guld!  Boka gärna en tid med oss via formuläret nedan så kan vi hjälpa er att resonera och hitta bästa lösningen för er!