Om du planerar att lansera en ny eller uppdatera din existerande webbplats, så har du säkert funderat på vilket CMS, dvs. Content Management System, som är det rätta för dig. I denna artikel jämför vi för- och nackdelar mellan populära WordPress och the new kid on the block, HubSpot CMS.
WordPress är idag det mest populära CMS:et på webben med mer än 60 miljoner aktiva webbplatser. WordPress är så pass stort att 35% av världens top 10,000 mest besökta webbplatser använder publiceringsverktyget.
HubSpot däremot blev känt för att vara den ledande plattformen för “inbound marketing”, men har under senare år ändrat fokus och gjort enorm utveckling i sitt erbjudande. Idag finns det lösningar för bl.a. CMS, CRM samt komplett sälj- och marknadsföringsverktyg. HubSpots marknadsandel har vuxit markant och deras publiceringsverktyg är ett av de få som faktiskt riktar sig mot marknadsförare.
En av de största skillnaderna mellan WordPress och HubSpot är att WordPress har från början utvecklats för att vara ett CMS. HubSpots fokus ligger i sin tur på att erbjuda en allt-i-ett lösning som kombinerar CMS med CRM samt försäljnings-, marknads- och kundtjänstaktiviteter.
Som världens mest använda CMS har WordPress ett omfattande ekosystem med 58,000 plugins och tiotusentals mallar. Dessa plugins och mallar gör det enkelt att skapa unika webbplatser enligt specifika behov. WordPress är också extremt flexibelt när det kommer till skräddarsydda funktioner och lösningar för en webbplats. Tack vare att CMS:et är så välkänt och populärt världen över, går det enkelt att hitta utvecklare som har djup kunskap i plattformen.
WordPress har dessutom egen e-handel med WooCommerce, vilket möjliggör avancerad content management för företag med e-handel.
Många av de tusentals plugins och mallar i WordPress ekosystem kostar pengar. Det lätt kan dra iväg med kostnader, och totalkostnaden för en komplett webbplats kan landa betydligt högre jämfört med HubSpot. Billigare eller gratis mallar kommer dessutom i varierande kvalitet.
Som en icke-molnbaserad tjänst behövs löpande och frekvent uppdatering av systemet. Detta gör att det ofta kan uppstå säkerhetsproblem. Hosting eller server måste också köpas separat. I många fall behövs en dedikerad utvecklare eller ett team som löpande tar hand om webbplatsens säkerhet, underhåll och uppdateringar.
En av de största fördelarna med HubSpot är att du kan skapa ett allt-i-ett-verktyg som kombinerar försäljnings- marknads- och kundtjänstaktiviteter. Detta hjälper små och stora organisationer skapa mer effektiva processer för att hantera, planera och automatisera alla delar av kundens digitala köpresa - och driva in leads och försäljning.
Utöver det sticker HubSpot ut med dess användarvänlighet. Jämfört med många andra publiceringsverktyg är HubSpot CMS extremt intuitivt även när det kommer till mer komplexa och visuellt rika webbplatser. HubSpot satsar även stort på inbyggd säkerhet och att hantera data i enlighet med GDPR. Hosting CDN och SSL ingår, vilket gör det lättare att ha allt under ett och samma tak. Med HubSpot har du också full designflexibilitet och över 1000 appar och integrationer att välja mellan för att skapa en unik webbplats enligt individuella kommunikationsbehov.
Precis som alla system har även HubSpot sina nackdelar. E-handel kräver för tillfället integration till en extern e-handelsplattform. Dock kommer HubSpot inom kort släppa sin egen e-commerce lösning som möjliggör avancerad content management, precis som med WordPress och WooCommerce.
HubSpot har betydligt färre mallar och plugins jämfört med WordPress. Som ett relativt nytt CMS innebär det också en inlärningskurva för utvecklare. HubSpot existerar i en kontrollerad miljö och det går inte att sköta hosting själv ifall man föredrar att göra det.
Vilket CMS system som passar bäst just dig beror väldigt mycket på dina unika kommunikationsbehov. Men i stora drag kan vi summera att WordPress funkar bra för mindre webbplatser där man har någon som kan utveckla och programmera själv. HubSpot passar i sin tur för organisationer som har en marknadsavdelning som enkelt vill kunna hantera innehåll och layout själva med fokus på leadsgenerering och ökad försäljning.
WordPress erbjuder egen e-handel med WooCommerce, men HubSpot kommer också med sin e-commerce lösning inom kort. Tills det fungerar e-handel på HubSpot smidigt via integration med populära e-handelsplattformar som Shopify och WooCommerce.
Funderar du på HubSpot CMS? Läs mer här.