Case: Digital marknadsföring och webblösningar

BTH ökade sin inkommande trafik med 34% genom smarta kampanjval Blekinge Tekniska Högskola

Skriven av Resultify | 20 februari 2024

Bakgrund

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, har en tydlig profil; digitalisering och hållbarhet, som genomsyrar hela verksamheten. Högskolan erbjuder utbildningar inom teknik, hälsa och andra områden med fokus på samhällets framtida behov och utmaningar. Utbildningarna genomförs i nära samarbete med näringsliv och samhälle.

Tillsammans med Resultify har BTH omarbetat sin marknadsföringsstrategi med fokus på större digital närvaro samt implementering av nya användarvänliga lösningar på webben som riktlinje. Satsningen har gett goda resultat både sett till ökat antal besökare på högskolans webbsida samt på Antagning.se där anmälan till utbildningarna sker. Sedan samarbetet påbörjades år 2022 visar resultaten en ökning med 34 procent av inkommande trafik till bth.se (via kampanjer) samt med 29 procent på Antagning.se (antal klick).



Kundens målbild

Målet var att öka varumärkeskännedom hos presumtiva studenter. Fokus låg på optimering av kampanjer i plattformer som Google Ads, YouTube, Meta och TikTok samt att testa och utvärdera nya plattformar som t.ex. Reddit och Snapchat.

Arbetsprocess

Samarbetet inleddes med en workshop där resultatet användes som utgångspunkt i arbetet med marknadsföringsstrategin. I och med Schrems II-domen hade BTH nyligen valt att byta till analysverktyget Matomo. Tillsammans med Resultify togs ny kanalstrategi fram, optimerad mediabudget och budskapsstrategi. 

Resultat

Satsningen har gett goda resultat där optimerade KPI:er och kontinuerlig övervakning har lett till ökat antal besök till hemsidan och Antagningen.se samt bättre kvalitet på besöken som ökat både i tid och med antal actions. Samarbetet gav även möjlighet att utvärdera nya plattformar som BTH tidigare inte haft möjlighet att testa, varav nya har adderats.

Key Success Factors

Många faktorer bidrog till det goda resultatet, inte minst Blekinge Tekniska Högskolas starka vilja och öppenhet för att testa nya digitala kanaler och taktiker.
Under årets lopp togs följande åtgärder:

  • Mätning implementerades via analysverktyg (Matomo)
  • Utbildningar hölls gällande SEM, SEO och strategi
  • Strategiska marknadsföringskampanjer aktiverades i relevanta digitala kanaler med löpande optimering och analys
  • Löpande möten där vi diskuterade för- och nackdelar med våra olika kampanjer och tillvägagångssätt


Izabella Polner, Marknadsföringsspecialist på Resultify: 

"Vi har jobbat väldigt tätt tillsammans under dessa år och det har varit otroligt lärorikt och roligt. Varje vecka har vi haft gemensamma möten där vi utvärderat våra kampanjer, tillvägagångssätt och plan framåt där vi ständigt utmanat varandra. Detta har varit grundläggande för att kunna möta våra KPI:er men också för att utveckla BTH:s digitala marknadsföringsstrategi."

Matilda Norén, Sociala medier- och annonsansvarig på BTH:
”Vi ser mycket positivt på vårt samarbete med Resultify som alltid levererar på utsatt tid med hög kundservice och snabb respons vid frågor, alltid med en lösning oavsett vilket problem vi stöter på. Tillsammans har vi effektiviserat och optimerat vår digitala marknadsföring och digitala närvaro. Samarbetet gav oss även möjlighet att testa fler plattformar och utvärdera dem, något som varit en fantastisk hjälp. Vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med fina kampanjresultat.”


Vill du också få hjälp med digital marknadsföring och annonsering? Hör av dig till oss eller fyll i formuläret nedan, så kontaktar vi dig! 

Läs mer om Marknadsföring här
Läs mer om att automatisera din marknadsföring här.