Fler affärer - bättre resultat
Som ett av Sveriges största varumärken inom hårvård vill L’ANZA erbjuda sina kunder och återförsäljare en inspirerande upplevelse online. Första steget mot en digitalisering av marknadsaktiviteterna blev en ny webbplats som är mer användarvänlig, målgruppsanpassad och lyfter fram produkterna i ett nytt ljus.
L’ANZA är ett marknadsledande varumärke som erbjuder professionella hårvårdsprodukter, verktyg och utbildningar exklusivt för frisörsalonger och frisörföretag runt om i världen. Sortimentet innehåller bland annat Sveriges mest sålda hårvax, Urban Molding Paste.
Digitalt har man haft en sajt från 2011 som underhållits löpande, men som nu behövde byggas om för att kunna utvecklas vidare – och mer kreativt presentera varumärket L’ANZA. Därför inleddes ett webbprojekt tillsammans med Resultify.
Uppdraget: Att skapa en snygg, kreativ, inspirerande och målgruppsinriktad webbplats med en produktvisare som kunde hantera många produktparametrar.
Produkthanterare, Instagram-integration och ny design
Arbetet inleddes med strategiska diskussioner kring vad L’ANZA ville uppnå med sin nya webbplats, så att den tekniska lösningen och designen skulle kunna stötta verksamheten. Bland annat behövde det bli lättare för frisörsalonger att hitta rätt produkter i sortimentet.
− Den gamla sajten var inte längre representativ för varumärket, varken visuellt eller vad gällde användarvänlighet. Det fanns till exempel ingen filtrering för produktsök, säger Fredrik Göransson, webbansvarig på L’ANZA.
– Vi såg också att våra konkurrenter inte bara vände sig mot den primära målgruppen – frisörer – utan även erbjöd mycket inspiration för slutkonsumenter.
Resultify gjorde en behovsanalys, tog fram design och koncept och byggde webbplatsen med extranät och Instagram-integration. Resultify utvecklade även en produkthanterare.
− Man blir lätt bortskämd med den säkerhet och stabilitet som den tidigare TYPO3-plattformen erbjöd. Trots återkommande diskussioner om en ny sajt var incitamentet inte tillräckligt starkt för att bygga en ny förrän nu, säger Pablo Magana, kundansvarig på Resultify.
I korthet:
- Behovsanalys
- Strategisk rådgivning
- Design och koncept
- Utveckling av produkthanterare
- Webbplattform med extranät
- Instagram-integration
”Sajten har gett oss ny motivation internt”
Resultatet blev nya lanza.se. Webbplatsen har inte bara en ny design och smidiga funktioner för produkthantering, sök och filtrering – den knyter också ihop L’ANZA:s digitala och fysiska aktiviteter på ett nytt sätt.
− Nu finns en tydlig koppling mellan hur vi uppträder online och vad som händer offline, säger Fredrik Göransson.
– Vi är mycket nöjda med vår nya plattform, och ser att den också gett ny motivation internt. Allt blir mycket roligare när vi nu har en sajt vi är stolta över. Vi ser också detta som ett viktigt första steg på vägen mot att digitalisera våra marknadsaktiviteter.
Framöver finns planer på att vidareutveckla extranätet med inlogg för salonger så att de kan beställa direkt, och att erbjuda mer inspirerande innehåll för att fortsätta bygga varumärket L’ANZA framåt.
Funderar du också på att uppdatera din webbplats, eller kanske bygga en ny? Ibland kan det kännas skönt att diskutera vilka möjligheter som finns för att koppla på olika funktioner och system, generera mer sälj eller komma igång med mätning.
Hör av dig till oss, så ser vi hur vi kan hjälpa dig!