När Mitsubishi Electric Factory Automation började planera inför den stora branschmässan Scanautomatic 2018 ville de ta ett helt nytt grepp – och balansera tekniken med ett större fokus på målgruppernas behov och önskemål. Resultify var med och skapade mässmontern som blev en snackis i hela branschen.
Mitsubishi Electric FA är en världsledande aktör inom automationslösningar för alla större industrisegment. Företaget erbjuder produkter som industrirobotar, styr- och drivsystem, frekvensomriktare samt visualisering, ofta i kompletta helhetslösningar.
Scanautomatic i Göteborg är Skandinaviens största mässa för framtidens automation och processteknik. Här möts experter, tillverkare, leverantörer och beslutsfattare på olika nivåer inom industrin.
Mässan hålls vartannat år och är det stora fönstret mot hela branschen.
− Vi är en av de mest etablerade leverantörerna inom industriautomation, och kände att det var läge att visa vägen och satsa lite extra på årets mässa, säger Pia Iwar, Sales Operations Manager på Mitsubishi Electric Factory Automation i Sverige.
– Målet var bland annat att skapa olika utrymmen för våra olika målgrupper i montern, för att kunna lyfta de budskap som är mest intressanta för dem.
Rätt förvaltad är Scanautomatic en gyllene möjlighet för företagets affärer. För att sticka ut och dra till sig uppmärksamhet på rätt sätt gäller det att mässmontern möter flera högt ställda krav när det gäller att:
I en traditionell bransch är det också viktigt att hela tiden ta ut svängen lite, och utmana ett rådande teknik- och produktfokus – samtidigt som man ger tillgång till nödvändiga fakta och information.
− Här i Skandinavien är vi inte bland de allra största aktörerna. En av våra starka fördelar är att vi upplevs som lite mer personliga. Det ville vi återspegla i montern, och samtidigt visa hela vårt breda erbjudande. Många vill ha teknisk information, och då ska de givetvis få det också, säger Pia Iwar.
Resultify fick uppdraget att utforma all kommunikation i mässmonterns olika utrymmen, och L-Konsult Exhibition stod för planering och uppbyggnad av själva montern. Konceptet växte fram i ett nära samarbete för att möta krav från olika kompetenser.
När montern byggdes upp på Svenska Mässan i Göteborg var Pia Iwar och kollegan Linn Ottosson på plats, som båda varit med i processen att ta fram det nya konceptet tillsammans med Resultify.
− Vi kände genast att vi hade en riktig vinnare här. Allt stämde hela vägen. Det var en härlig känsla att först se våra kollegor lysa upp när de kom första dagen, och sedan uppleva den stora succé montern gjorde under alla mässans dagar. Det var fullt hela tiden, och alla vi som jobbade på mässan kände en stolthet när besökare kom in till oss.
– Även våra konkurrenter och mässarrangörerna kom in och gav tummen upp. Vi hade till och med besökare som slog sig ner och jobbade eller pausade en stund. Det var en skön stämning helt enkelt.
Förutom att vara visuellt anslående och trivsam fungerade montern utmärkt som inramning för samtal med kunder och presumtiva kunder. Representanterna knöt många band som kommer att följas upp med skarpare diskussioner.
− Vår uppfattning är att montern gav väl tillbaka i affärsvärde – en avsevärd skillnad mot tidigare år, men det blir lite svårt att mäta förrän om något år eller två. Denna typ av affärer tar lång tid och innehåller många kontaktpunkter längs vägen. Men nu har vi tagit riktigt väl vara på de möjligheter som denna viktiga mässa ger längs våra kunders köpresa, avslutar Pia Iwar.
Vill du också ha hjälp med att ta fram ett mässkoncept, eller behöver du trycksaker och marknadsföringsmaterial för ett event?
Hör av dig till oss, så tittar våra formgivare på vad de kan göra tillsammans med dig.