Ett av Sveriges främsta företag inom återvinning och miljö, Ragn-Sells, insåg att det fanns ett stort potential att växa digitalt. Tillsammans med Resultify tog bolaget nya strategiska tag om marknadsföringen under 2021. Med stor satsning i digital närvaro samt implementering av nya kundvänliga lösningar på webben, ökade Ragn-Sells nätbutik försäljningen med 132%.
Ragn-Sells erbjuder nyskapande och effektiva lösningar för att minimera, ta hand om och omvandla avfall till resurser. Ett av affärsmålen för 2021 var att fördubbla försäljningen i bolagets nätbutik, där kunder enkelt kan hyra smart-containers för blandat avfall. Produkten var inte ny, men tidigare online-kampanjer hade inte gett önskat resultat.
Under våren 2021 var det dags att optimera och effektivisera den digitala marknadsföringen. Med Resultify som partner riktades fokus på att kraftigt öka online försäljningen i hela landet, vilket innebar att hitta kostnadseffektiva sätt att nå ut till en målgrupp som var bred både geografiskt och demografiskt.
Ragn-Sells ville nå konsumenter i alla steg av kundresan: från att skapa varumärkeskännedom och intresse, till att köra engagerade, konverterande besök till nätbutiken. För att lyckas med det aggressiva målet behövdes effektiv marknadsföring med rätt budskap och rätta kanaler. Tillsammans med Resultify tog man fram kanalstrategi och mediabudget, samt satte upp och optimerade kampanjer och målgrupper i bland annat Facebook och Instagram Ads, Google och Bing Ads, LinkedIn, YouTube och Acast.
Men att öka trafiken till hemsidan var bara en del av helheten. En av de viktigaste pusselbitarna var optimering av webben, och för att öka konverteringsgraden utfördes en djupare e-handelsanalys. Flaskhalsarna identifierades och teamet fick förståelse för webbplatsbesökarnas beteende. Dessutom implementerades en ny betalningslösning under våren 2021 för att skapa en betydligt bättre kundupplevelse.
I årets slut hade de ambitiösa målen överträffats, och följande förbättringar uppmättes i Ragn-Sells digitala kanaler:
Många faktorer bidrog till det goda resultatet, inte minst Ragn-Sells starka vilja och öppenhet för att testa nya digitala taktiker. Under årets lopp togs följande åtgärder:
- Innan kampanjstart arbetade vi väldigt tätt tillsammans där vi diskuterade olika material, målgrupper samt budgetfördelning som skulle kunna fungera. Vi utvärderade varannan vecka tillsammans för att se till så att vår kampanj mötte våra KPI:er. Ett tätt samarbete innan, under och efter var nyckeln till framgång för Ragn-Sells och oss på Resultify. Snabba beslut, öppen kommunikation och ett öga för detaljer, säger Izabella Polner, Google Ads specialist på Resultify.
- Vi är väldigt nöjda med ett så gott kampanjresultat. Även med aggressiva försäljningsmål lyckades vi överträffa dem med rejäl marginal. Vi ser fram emot fler kampanjer och fortsatt gott samarbete med Resultify! säger Maria Kosinski, Marketing Manager, Sweden på Ragn-Sells.
Vill du också få hjälp med digital marknadsföring och annonsering? Hör av dig till oss eller fyll i formuläret nedan, så kontaktar vi dig!