+25 % besökare
+219 % konverteringar
Varje dag söker sig fler än 500 män och kvinnor till Skåne Stadsmission. Behoven är ofta komplexa: hemlöshet, psykisk ohälsa och fattigdom. Den kommunikativa utmaningen för Skåne Stadsmission är att berätta om en bister verklighet – samtidigt som man visar på goda resultat.
Sedan våren 2018 har Skåne Stadsmission ett samarbete med Resultify för löpande planering och mätning av content marketing och kampanjer, samt produktion till Facebook och Google. Resultify levererar även webblösningar och ser över säkerheten på sajten.
“Varje krona måste ge största möjliga effekt”
– Vår största utmaning är att med mycket begränsade resurser nå ut och berätta vad Skåne Stadsmission faktiskt gör för människor som lever i stor utsatthet, säger Pernilla Jonsson, chef för insamling och kommunikation.
– Många förknippar oss med härbärge och soppkök, men vår verksamhet är otroligt omfattande. Vi möter både vuxna och barn som lever under riktigt tuffa förhållanden.
Ju mer pengar Skåne Stadsmission kan samla in via sin webbplats och sina sociala kanaler, desto större insatser kan man göra för människor som lever under svåra förhållanden i Skåne.
– Varje krona vi spenderar för att öka vår insamling måste ge största möjliga effekt. Det är lite läskigt, men det här jobbet är verkligen på riktigt, säger Pernilla Jonsson.
I korthet:
- Löpande mätning
- Löpande månadstjänst
- Digital marknadsföring
- Webbunderhåll
Målstyrd kommunikation och mätning
För att möta utmaningarna har man strukturerat kommunikationen i sociala medier. De sociala kanalerna är viktiga för att nå ut och skapa engagemang, men också för att stärka varumärket.
– Resultify har hjälpt oss att både planera och målsätta insatserna. Dessutom har de varit en bra “speaking partner” vid kampanjplanering, och kring på vilket sätt vi kan få ut mesta möjliga av vår kommunikationsbudget, säger Pernilla Jonsson.
– Vi sökte en byrå som kunde hjälpa oss att utveckla vår kommunikation i digitala kanaler i samklang med vår övriga kommunikation. Valet föll på Resultify, då de lyckas kombinera teknik med målstyrd och mätbar kommunikation.
Stort engagemang i sociala kanaler
Google Analytics visar att det går bra för Skåne Stadsmission. Många känner till varumärket och man har ett stort engagemang i sociala medier. Konverteringarna på hemsidan, både i form av registrerade månadsgivare, köp i gåvoshopen, klick på kontakt-knappar etc, har ökat med 219 % sedan starten våren 2018.
Enligt Pernilla Jonsson finns det mycket medmänsklighet hos de flesta människor, och det märks.
– Jag tror att det här är början på en väldigt spännande resa och att vi börjar se resultat av det arbete som vi gjort tillsammans med Resultify under året. Vår devis är Vi ser vad andra inte ser. Vi gör vad andra inte gör. Förhoppningsvis har vi blivit lite bättre på att berätta vad vi ser och gör – och det skapar engagemang!
Vill du också öka dina konverteringar och din trafik?
Kontakta oss, så tar vi ett möte och ser vad vi kan göra tillsammans.