5 snabba tips för effektivare marknadsföring

Nej, vi vet – det finns ingen quick fix för att förbättra genomslaget av marknadsföringen. Men det finns definitivt några knep som relativt enkelt kan göra stor skillnad för de flesta. Här tipsar vi om fem genvägar till effektivare marknadsföring som

1. Internsök en guldgruva

Har er hemsida en sökfunktion, alltså en liten sökruta där era besökare kan söka efter något på sajten? Då är detta en guldgruva att analysera.

Internsök, eller site searchavslöjar vad dina besökare verkligen vill veta mer om – och vad du borde skapa marknadsföring kring.

Sökorden härifrån är en fantastisk källa till idéer för nytt content, nya landningssidor och nya kampanjer, men ger också viktiga signaler om det är något ni behöver lyfta tydligare på sajten för att besökare inte hittar det via den vanliga navigeringen.

För att börja samla sökdata på er sajt aktiverar du Site Search i ditt Google Analytics-konto – här är Googles guide till hur du gör. Du kan också kontakta oss och få hjälp att implementera internsök eller komma igång och mäta det.
 

2. Sponsra effektivt i sociala medier

Om du brukar sponsra inläggen i era sociala medier, till exempel på Facebook, Instagram eller LinkedIn, sponsra då inte inläggen sekunden efter publicering. Vänta i stället en stund.

Den första timmen kommer du ändå att kunna rida på nyhetens behag – kanalen ger ditt inlägg en push eftersom det är så färskt. När den effekten börjar avta kan du sponsra inlägget. På så vis drar du nytta av de sociala mediernas inbyggda algoritmer och får ut mesta möjliga räckvidd redan från början.
 

3. Satsa på lookalike-målgrupper

Om du kör marknadsföring på Facebook och inte har testat lookalike-målgrupper för att rikta dina annonser än – våga prova. Här finns resultat att skörda!

I stället för att manuellt målgruppsanpassa dina annonser kan du låta Facebook hitta en målgrupp som liknar dina befintliga användare eller följare. Facebook identifierar då gemensamma egenskaper hos dessa och riktar dina annonser till nya användare som är så lika dem som möjligt – en lookalike-målgrupp.

Vill du ha hjälp att komma igång med lookalike-målgrupper, hör av dig till oss.

Här är Facebooks egen guide till hur du skapar en lookalike-målgrupp.
 

4. Fixa läckorna på er webbplats

Vi möter många företag som har god besökstrafik till sina webbplatser men en hög avvisningsfrekvens (så kallad bounce rate), det vill säga att besökarna lämnar sajten tidigt.

Det är ofta ett tecken på att besökarna – de potentiella kunderna – inte funnit sajten tillräckligt intressant, inte hittat vad de sökt eller att sajten inte tydligt lett dem vidare.

Få saker är så kostnadseffektiva och värdefulla som att göra en snabbanalys av hur besöksflödet ser ut genom webbplatsen, för att ta reda på var den “läcker”.

Genom att lägga in nytt innehåll, CTA:s (knappar och länkar) eller ändra designen just där, kan du fånga upp dina besökare där de brukar lämna – och öka sannolikheten att de fortsätter sin resa genom sajten mot konvertering.

Läs mer om att användaranpassa er sajt med konverteringsoptimering här.
 

5. Identifikation och pinsamheter – ditt hemliga vapen

Oavsett hur bra du är på att nå din målgrupp måste ditt budskap i slutändan vara övertygande. De koncept vi har sett lyckas bäst har ofta en gemensam nämnare: de bygger på budskap som målgruppen känner igen sig själv i, allra helst på ett lite pinsamt sätt.

Budskap som driver med en typisk egenskap hos målgruppen som era produkter eller tjänster råder bot på (eller stöttar) tenderar att bli virala och få stor spridning digitalt. Vi älskar helt enkelt att tagga likasinnade i inlägg som slår an något som ligger nära vår personlighet.

Marknadsför du till exempel banktjänster – fundera över saker din målgrupp gör i hemlighet som avslöjar hur dåliga de är på privatekonomi och som visar att de behöver er. Driv med hemmasnickrade lösningar, stolthet, prestige och sociala koder. Fungerar nästan alltid!
 

Summering: 5 snabba tips för effektivare marknadsföring

  • Analysera internsök på er sajt
  • Vänta en stund med sponsringen
  • Prova lookalike-målgrupper
  • Leta läckor på er webbplats
  • Bygg kampanjer utifrån identifikation