Hur viktig är din webbplats för din försäljning? Helt avgörande, visar statistik ur KPMG:s senaste konsumtionsrapport. Dina kunder väljer dig utifrån din sajt – så här ser det digitala köpbeteendet ut i din bransch.
Kanske driver ditt företag en e-handel. Kanske har ni ingen försäljning via nätet alls. Men att er webbplats spelar en avgörande roll för om kunderna i slutändan väljer er eller en konkurrent är ett faktum, oavsett om ni är B2B eller B2C.
I senaste Global Online Consumer Report har KPMG kartlagt köpbeteendet hos drygt 20.000 konsumenter i 51 länder. Rapporten visar att priset är den viktigaste faktorn när kunder väljer vilket företag de handlar av.
Tätt därefter kommer webbplatsen som den näst viktigaste faktorn.
Hela 30 procent av världens tillfrågade konsumenter uppger att kvalitén på butikens eller företagets webbplats är viktigare än priset på produkten eller tjänsten.
Så här ser statistiken ut för vilka faktorer som avgör köptillfället online:
Bildkälla: KPMG Global Online Consumer Report.
Troligen besöker dina potentiella kunder din sajt några gånger innan de bestämmer sig för just ditt företag.
De jämför dig med konkurrenterna – dina produkter, tjänster och priser men också vilket intryck de får av ditt företag genom din sajt. Det sistnämnda väger otroligt tungt och sker till stor del undermedvetet.
Tiden det tar från det att dina kunder börjar googla tills att de bestämmer sig för att bli kunder hos dig är olika lång beroende på vad du säljer.
Snabbast går det med livsmedel – i den produktkategorin genomför nästan hälften av konsumenterna sitt köp samma dag.
För mode är köpcykeln några dagar till en vecka lång. Detsamma gäller elektronik.
Så här lång är köpcykeln online för olika produktkategorier i snitt:
Bildkälla: KPMG Global Online Consumer Report.
Det är med andra ord värt att lägga lite krut på att göra din webbplats riktigt snygg, användarvänlig och anpassad efter just den målgrupp du vill nå.
Annars riskerar du tappa en stor del av dina potentiella kunder när de är som närmast att kontakta dig eller köpa av dig – när de är inne på din webbplats.
Läs mer: 10 tips för mer trafik och sälj via din webbplats
Resultify har hjälpt några av Sveriges ledande varumärken att ta fram ny webb. Vi har vunnit Svenska Designpriset för bästa webbdesign och utsetts till Sveriges bästa byrå av Google.
Bara några veckor efter att vi lanserade Hemisfärs nya sajt rankade Hemisfär högst på tio av sina viktigaste sökord på Google – läs mer om hur vi byggde Hemisfärs webb.
Vi hjälper dig gärna att uppdatera din webbplats eller ta fram en helt ny.
Fyll i dina uppgifter här, så hör vi av oss till dig om vad vi kan göra samt ungefär vad det skulle kosta.