Mer trafik och sälj via din webbplats – 10 tips
Vill du få en effektivare hemsida? Då ska du fundera över målen med din webbplats, och gå igenom den ur en kunds perspektiv. Här kommer tio tips från våra konverteringsexperter på hur du kan ta ett nytt grepp om din webb, och få den att generera fler leads.
En hemsida kan vara ett enkelt, digitalt visitkort – men den kan också bli din absolut viktigaste marknadsföringskanal. Här är våra experters tio bästa tips på hur du kan se mer trafik och konverteringar via din hemsida.
1. Sätt upp mål för just din hemsida
Vad vill du att dina besökare ska göra på din webbplats? Att konvertera kan vara många olika saker: att genomföra ett köp, ladda ner en fil, prenumerera på någonting eller kanske fylla i ett kontaktformulär. Alla dina konverteringar bör analyseras och mätas för att kunna förbättras – det ska finnas uppsatta konverteringspunkter på din hemsida och mål för dessa som mäts i till exempel Google Analytics.
Övergripande kan man säga att ju mer du analyserar och testar, desto bättre vet du vad som får just dina besökare att konvertera. Det är en lärprocess, även misstag är värdefulla för att komma fram till bästa möjliga flöde. Så tänk igenom vad du vill uppnå, sätt upp en målbild – och kör igång!
2. Lyft blicken och se helheten
För att få störst effekt av varje investerad marknadsföringskrona är det viktigt att se dina kunders hela köpresa och webbens roll i den. Har du koll på dina målgrupper? Driver du rätt trafik till rätt sidor? Mäter du rätt saker på rätt sätt?
Det spelar ingen roll om din webbplats är superkonverteringsoptimerad om det ändå är ”fel” besökare som landar på dina sidor, eller om du inte ständigt håller koll och analyserar dina resultat, för att kunna reagera när saker förändras. För det gör de alltid förr eller senare.
3. Se på hela flödet – även utcheckningen
En grundregel är att det ska vara enkelt att hitta på din webbplats, och att besökaren tydligt ska kunna se vad det är meningen han eller hon ska göra. Många glömmer dock bort att detta även gäller tiden efter klicket på köp- eller kontakta-knappen.
Om den så kallade utcheckningen är långdragen, rörig och svår att förstå, är det stor risk att besökaren hoppar av köpresan. Så se till att skala bort all onödig information och minimera antalet steg besökaren ska gå igenom, även mot slutet!
4. Lyft upp omdömen från andra
På en produktsida är det väldigt många faktorer som ska samspela, men är det något du ska lägga krut på här så är det att lyfta fram andra kunders omdömen.
Vi gillar att läsa vad andra kunder tycker och det påverkar vårt eget intresse för produkten. Att placera omdömen väl synligt kan märkbart öka konverteringsgraden.
5. Satsa på riktigt bra bildmaterial
Om du vill locka dina besökare till köp har du stor draghjälp av proffsiga bilder som visar dina produkter på ett snyggt sätt, särskilt om de kan zoomas in och kanske även surras på.
Det gäller att få din besökare så nära produkten som möjligt, precis som i en butik. Kom också ihåg att tagga bilder på rätt sätt, så att de dyker upp i bildsökningar. SEO gäller även bilder! Många använder bildsökningar för att skaffa sig inspiration i början av en köpprocess. Hur många gånger har du inte själv bildgooglat dig fram?
6. Analysera och testa för att bli ännu bättre
Det finns många sätt du kan lära känna din målgrupp bättre, exempelvis genom att analysera beteendet i Google Analytics. Där kan du följa flödena mellan de olika sidorna på din webbplats, och se vad besökarna gör innan de klickar på CTA eller kanske lämnar sidan.
Ett lite mer avancerat verktyg som kompletterar Google Analytics är Hotjar, som spelar in hur dina besökare rör sig genom din hemsida. När vi på Resultify använder Hotjar för din webb kan vi snabbt se om något flöde inte fungerar, samt ge dig nya idéer för snabba förbättringar.
7. Ha en supervass mobilversion
Över hälften av alla onlineköp görs idag via mobilen, så din hemsida bara MÅSTE vara responsiv, se proffsig ut och fungera utmärkt även i mobilen! Vi hjälper dig gärna att mobilanpassa din webbplats.
8. Se till att din webbplats har kort laddningstid
Så kallad laddningstid är en väldigt viktig parameter för din konvertering. Hur snabbt din webbplats laddar påverkar även hur högt Google rankar den i sina sökresultat.
Skruva hela tiden på det tekniska för att hålla nere laddningstiden till ett absolut minimum! Vi vet med säkerhet att snabbare laddningstid påverkar konverteringen positivt.
9. Rätt innehåll och erbjudande vinner
När det gäller e-handelssajter är det förstås helt grundläggande att ha ett intressant erbjudande. Dina besökare jämför olika priser på nätet hela tiden – det gäller att ha ett erbjudande som är mer intressant än dina konkurrenters.
Om du inte kan hålla lägst pris, så testa ett kombinationserbjudande. Vi vet till exempel att snabb frakt och liknande erbjudanden ger fler konverteringar. Besök regelbundet dina konkurrenters webbplatser, så att du har koll på vad de gör!
När det gäller andra typer av sajter, där målet är att skapa kännedom om dina produkter och tjänster inför framtida affärer, är innehållet helt avgörande. Dina texter måste vara SEO-anpassade, men SEO omfattar också dina bilder, videoklipp, illustrationer och infographics.
10. Sätt på dig (eller låna ut) kundhatten!
Det är alltid en nyttig övning att ta på sig kundhatten och gå igenom sin hemsida, eller låta andra göra det och höra vad de säger, som om de vore potentiella kunder.
Vad söker man efter, vad behöver man för att konvertera och hur upplevs webbplatsen?
Var öppen och prestigelös, och beredd att göra förändringar. Kanske kan du ge tydligare svar på vanliga frågor, erbjuda en chattfunktion, eller på annat sätt underlätta för dina besökare.
Dags för ny hemsida?
Ska du bygga ny hemsida, eller vill veta hur du kan få bättre resultat av din nuvarande webbplats? Hör av dig, så gör vi en genomlysning av din hemsida och hjälper dig vidare.
Resultify har utvecklat och designat webbplatser både åt e-handelsbolag och ledande varumärken som L'ANZA, Malmö Live och Gustavsberg. Våra utvecklare har spetskompetens inom WordPress och vi är en av världens ledande leverantörer av webbpubliceringssystemet TYPO3, där vi sitter i styrelsen. Vi älskar helt enkelt att bygga webb!