Till dig som ska ta fram en digital plan för din marknadsföring och försäljning: såhär kan du titta närmare på din målgrupps förändrade beteende och önskemål, så att du kan planera för att bli mer pricksäker i din kommunikation. Vi ger dig fem enkla tips för din marknadsplan.
Se vad besökarna på din hemsida googlat på de senaste 1-2 månaderna för att hamna på din webbsida (organiskt sök) genom att titta i ditt Google Analytics under Acquisition > Search Console > Queries.
Där får du upp en lista på topp 10, 50 och 100 sökord som drivit trafik till din hemsida.
Du kan också ta reda på mer om vilka som besöker din hemsida genom att titta under Audience > Demographics.
Du ser bland annat dina besökares:
ålder
kön
intressekategorier (mat, shopping, etc)
livsfas (nyligen flyttat, söker nytt jobb, nyss skilt sig, etc)
Stämmer det du ser med din målgrupp?
Ger det dig några kampanjidéer?
För att få en komplett översikt över hur potentiella kunder söker efter dina produkter och tjänster på Google måste du dock göra en ordentlig sökordsanalys.
Du kan se vad din målgrupp följer för liknande sidor i sociala medier genom att titta i Facebooks verktyg “Målgruppsstatistik” (Facebook Audience Insights Tool).
Skriv in din produkt eller tjänst under “Intresse” i sökfältet. Låt säga att du säljer Kaffebryggare.
När du får upp ditt resultat, klicka på “Gilla-markeringar för sida” (Page Likes) – så får du en lista över populära Facebook-sidor som personer intresserade av Kaffebryggare följer.
Här får du en bra överblick över vilka företag och varumärken i din bransch – kanske dina konkurrenter – som är störst och har flest följare i din målgrupp.
Det här är enklast att se på Facebook. Gå in på Grupper via din Facebook-meny och sök på din produkt eller tjänst, till exempel “Kaffebryggare” eller “Kaffe”.
Du får upp en lista över alla grupper som skapats kring det intresseområdet.
Genom att gå med i grupperna kan du ta ett stickprov på vad som sägs och diskuteras. Vilka utmaningar verkar medlemmarna ha? Vad diskuterar de just nu? Verkar de rekommendera eller ogilla vissa företag eller produkter på marknaden? Hur går snacket?
Vilket av dina erbjudanden är dina besökare mest intresserade av på din hemsida?
Ta reda på det så kan du aktivt göra det lättare att klicka sig fram till köp, beställningar, bokningar och kontakt. Att konverteringsoptimera köpresan till dina populäraste produkter ökar garanterat mängden genererade leads.
Du tar reda på detta i Google Analytics. Gå in under Behavior > Site Content > All Pages.
Där ser du topp 10 mest besökta sidor på din hemsida.
Filtrera sedan på dina produkt- eller tjänstesidor. Om dina produkter ligger under dinhemsida.se/produkter eller dinhemsida.se/tjanster, så skriver du in “/produkter” eller “/tjanster” i den lilla sökrutan ovanför kolumnerna. Du ser då statistik enbart för dina produkt- och tjänstesidor:
Här kan du dra några viktiga slutsatser: Stämmer resultatet överens med vilken produkt eller tjänst ni säljer/vill sälja mest av? Om inte, vad kan det vara som inte stämmer/saknas?
Det viktigaste du kan göra inför nästa års digitala affärssatsning är att analysera data från föregående år och planera dina digitala aktiviteter framåt utifrån det.
Främst vill du se hur och var dina digitala följare konverterar till leads och kunder. Alltså var dina viktigaste kontaktytor och konverteringspunkter finns.
Det gör du genom att sätta upp mätning i Google Tag Manager och analysera beteendet.
Läs mer här om hur du sätter upp mål i Analytics och Google Tag Manager.
Teama upp med oss på Resultify för att generera fler affärer via dina digitala kanaler! Få en konkret och resultatfokuserad digital plan för din marknadsföring nästa år. Resultify hjälper dig att sätta upp mätbara mål i en målworkshop och att analysera data om din målgrupp. Därefter tar vi fram en 12 månaders skarp plan tillsammans med dig. Planen är optimerad för att ge största möjliga effekt.
Läs mer om digital plan eller hör av dig, så berättar vi mer: