Guide: Så börjar du mäta din marknadsföring

Vill du enkelt kunna se hur er marknadsföring bidrar till er försäljning? Såhär kommer du igång med mätning av er hemsida och era digitala kanaler.

Steg 1: Definiera dina mål med mätningen

Vad är ditt mål med att börja mäta din marknadsföring? Det påverkar vad du ska mäta.

När du sätter upp mätbara mål och KPI:er för din marknadsföring bör du utgå ifrån ditt företags affärs- och försäljningsmål.

De kan till exempel se ut såhär:

Affärsmål:
Bli störst i Sverige på ekologisk bomull.

Försäljningsmål:
Öka vår kundbas i södra Sverige som köper ekologisk bomull med 15% (200 nya kunder).

Marknadsföringsmål:
Öka antalet besökare på vår hemsida och följare på vår LinkedIn (i målgruppen med geografisk placering i södra Sverige och jobbtiteln “inköpare”) som konverterar till leads med 15%. Utifrån vår genomsnittliga konverteringsfrekvens på 40% av alla leads kommer vi behöva generera 500 leads för att få 200 nya kunder.

Läs mer: Sätt rätt mål för din marknadsföring

Krångligt?

Låt oss börja enkelt!

Steg 2: Bestäm vad du vill veta

Vad ska du mäta?

En grundläggande mätning mäter saker som antal besökare till din hemsida varje månad, antal nya Facebook-följare eller topp 10 mest besökta sidor på din webbplats. Alltså kvantitet, men inte kvalitet – alltså om det är rätt målgrupp, eller om din trafik i slutändan blir till kunder som köper.

Du bör också mäta kvaliteten på dina besökare och följare. Till exempel:

  • Hur många av besökarna på er hemsida som stannar i mer än två minuter
  • Hur många av besökarna på er hemsida som tittar på fler än tre sidor
  • Hur stort engagemang (kommentarer, delningar, likes) ni får i sociala medier

Utöver kvantitet och kvalitet bör du mäta konverteringar. Till exempel:

  • Antal ifyllda kontaktformulär på er hemsida
  • Antal klick på e-postadress och telefonnummer på er sida “Kontakt”
  • Antal klick på specifika knappar på er hemsida
  • Antal nedladdningar av en PDF eller fil
  • Antal nya prenumeranter på ert nyhetsbrev

Skriv ner vilka saker du vill mäta. Ett tiotal mål är bra att börja med, till exempel punkterna ovan.

Läs mer: Börja mäta din marknadsföring

Steg 3: Sätt upp mätning i Google Analytics

För att kunna mäta effekten av dina marknadsaktiviteter behöver du ett verktyg som samlar in data från dina kanaler. Vi brukar använda Google Analytics – kostnadsfritt och smidigt både för enkel och mer avancerad mätning.

Resultify_Google_Analytics_matning

Du loggar in eller skapar ett nytt Analytics-konto på google.com/analytics. Har du inte Analytics sedan tidigare kan du kika på Kika gärna på Googles egna kom igång-guide för Analytics eller kontakta oss på Resultify, så gör vi det åt dig.

Läs mer: Målmätning i Analytics och GTM

Läs mer: Löpande mätning och rapportering

Steg 4: Konfigurera dina mål i Google Tag Manager

Så fort du har satt upp Google Analytics börjar det automatiskt hämta data från din hemsida, som antal besökaremest besökta sidor på din webbplats och så vidare.

Men för att börja mäta mer kvalitativa mål – som “antal klick på Köp Nu-knappen på startsidan” – måste du tala om för Analytics vilka punkter på hemsidan du vill mäta.

Det gör du i ett systerprogram till Analytics som heter Google Tag Manager (GTM), ett taggningssystem för digital spårning som kopplas ihop med din Analytics och webbplats. Läs mer om vad GTM är här.

Det kan se ut såhär:

Malmatning_GTM

Kontakta oss för att få hjälp att sätta upp GTM.

Google Analytics och GTM må vara fina verktyg för att samla in data, men de är inte precis en fröjd för ögat när du vill få en överblick över dina marknadsföringsresultat.

Vi på Resultify kan hjälpa dig att ta fram en snygg mätrapport som presenterar dina resultat från Analytics och GTM i form av tydliga diagram, grafer och topplistor.

Mätrapporten designas med ditt företags logotyp och färger och visar resultatet av era digitala kanaler. Hör av dig till oss, så tar vi fram en sådan till dig.

Vi kan även hjälpa dig att lägga till mätning av sociala medier. Det kräver ytterligare verktyg som vi integrerar åt dig (ett populärt sådant är Supermetrics).

Överkurs: Börja mäta i kronor (SEK)

Vad genererar då din trafik, dina klick och dina följare i kronor? Om du vill kan du tala om för din mätning vad du anser att varje grej är värd i SEK.

Till exempel:

Klick på “Kontakta oss”-knappen: 50 kronor.

Ny prenumerant på nyhetsbrevet: 10 kronor.

Läs mer: Så mäter marknadschefer värdet av sina insatser

Detta gör du genom att fylla i värden på dina mål i GTM. Enkelt! När du har gjort det kommer din rapport att visa vad du ekonomiskt tjänar på dina olika aktiviteter varje månad.

Att sätta värde såhär kallas för attribution. Du kan läsa mer om det här: Så vet du om din marknadsföring fungerar.

Sätt igång!

Börja mäta din marknadsföring! Vi hjälper dig att definiera mål, sätta upp Analytics, konfigurera Tag Manager och ta fram en mätrapport. Vi hjälper också många företag att mäta, analysera och prioritera genom månadsvis rådgivning. Funderar du på HubSpot Marketing Hub? Läs mer här.

KOM IGÅNG MED MÄTNING

Kontakta oss så berättar vi mer.