Hur kommer du bäst igång och planerar och prioriterar dina marknadsföringsinsatser 2019? Hur fördelar du effektivast dina aktiviteter över året? Resultifys rådgivare och marknadsförare Sabina ger fem tips på hur du kommer igång med din planering på rätt sätt.
Samla nyckelpersoner i organisationen för att sätta er ner och utvärdera nuläget. Hur går det för vår marknadsföring och försäljning?
Försök att inte blicka framåt i denna övning – fokusera enbart på att skapa en tydlig bild av nuläget och titta tillbaka på det gångna året. Diskussionen kan både utgå ifrån er upplevelse och kontakt ni haft med kunder, och ifrån data från exempelvis Google Analytics och ert CRM. Kan ni matcha det fokus ni haft i er marknadsföring med inkomna leads, köp och kunder, och engagemang i digitala kanaler?
Målet är att ni tillsammans ska kunna se vad som fungerar, och därigenom se hur ni skulle kunna komma ännu närmare er målgrupp.
Vad var vårt mål? Nådde vi det? Varför/varför inte?
Dokumentera allt som sägs – det blir utgångspunkten för din plan 2019.
Dags att blicka framåt – på en väldigt övergripande nivå. Kanske ska samma grupp som i föregående övning mötas igen, kanske ska några personer bytas ut. Det viktiga är att nyckelpersoner med värdefull input sitter med vid bordet.
Frågorna ni bör ställa er för att kunna sätta upp mål för året är: Vilka förutsättningar har förändrats sedan förra året, och vilka nya utmaningar står vi inför 2019? Vad vill vi uppnå? Hur kan vi sätta vettiga, mätbara mål utifrån det?
Målen ska vara konkreta och gärna formulerade i faktiska siffror.
Jobba med både stora mål och mindre, mer avgränsade mål. Samla ihop dina mål i ett så kallat måldokument.
Här förklarar vi hur du sätter mål och hur olika mätbara mål kan se ut.
Nästa steg är att göra en grovplanering för 2019, mest för att fördela dina resurser, oavsett om det är tid, pengar eller arbetsinsats.
Utgå från era mål när du planerar dina marknadsföringsaktiviteter. Lägg:
Här kan det vara en god idé att se vad konkurrenterna gör, för att få försöka få en bild av vilka insikter de har agerat på – samt få nya idéer.
Välj ut de kanaler du ser allra bäst hjälper dig att nå dina mål, även här baserat på 70-20-10-principen.
Inkludera alla typer av kanaler, såväl dina egna som de ni betalar för att använda, och gör en aktivitetskalender för hela 2019 som alltså inkluderar både content marketing och köpt media/annonser. En contentplan för alltihop, med andra ord.
Vi har tagit fram ett dokument för detta som vi kallar för storyplan, som är väldigt populärt bland våra kunder – här kan du läsa mer om storyplan.
Hitta ett smidigt sätt att redan nu bryta ner varje aktivitet i konkreta beståndsdelar, som målgrupp, budskap, visualisering och budget.
Det ger en överblick över vilka stories ni berättar under året, så att du kan säkerställa att ni täcker in det viktiga.
Detta gör det också enkelt för de medarbetare som ska agera på planen – och håller kvaliteten uppe även under stressiga dagar.
Om du inte provat nyhetsbrev kan det vara en god idé för att bygga vidare på relationen med dina kunder. Har ni redan ett nyhetsbrev så missa inte att analysera vad det faktiskt ger, för att kunna optimera vidare.
Med relevant innehåll av hög kvalitet får du kundens uppmärksamhet på ett närmast oöverträffat sätt.
Om din marknadsföring känns lite trött är det lätt att bli frestad att skrota allt och bara göra nya grejer.
Det är i stort sett aldrig en bra idé. Försök att behålla cirka 70 procent av det som funkar hyfsat bra, och gör något nytt av resterande 30.
Risken är annars att du bara vinglar rakt ner i nästa dike.
Ett vanligt misstag är att man bara kör på med marknadsföringen, utan att definiera mål och sätta upp regelbunden mätning av dessa mål. Då blir det mycket svårt att i nästa steg utvärdera och prioritera det som ger bäst resultat.
Så här sätter du upp mål för din marknadsföring som går att utvärdera löpande.
När är dina kunder som mest intresserade av ditt erbjudande? Våga lägg krutet i dessa perioder och dra ner när det är lugnare.
Gör inte det klassiska misstaget att glömma bort dina befintliga kunder, för dessa är vanligtvis mycket närmare ett nytt köp än helt nya kunder.
Ägna tid åt att tillsammans tänka ut smarta sätt att aktivera dem igen, för det kommer du att få tillbaka flerfaldigt. Vad har de varit nöjda med och vad kan de tänkas behöva utveckla?
Om inte annat är det ett bra tillfälle att mappa upp vilka av era befintliga kunder ni bör ta kontakt med just för att se vad mer ni kan göra tillsammans.
Vill du ha hjälp att ta fram en plan för hur du smartast lägger upp din marknadsföring under 2019? Vi har hjälpt många ledande varumärken och berättar gärna mer om hur vi kan hjälpa dig att ta fram en komplett plan.
Kontakta oss, så hjälper vi dig.
Du kan också läsa mer om hur vi brukar göra, och vad som kan ingå i en plan, HÄR.