Tips på digital marknadsföring i sommar
Sommaren är precis runt hörnet och många undrar nu: ska vi trappa upp eller ner vår digitala marknadsföring de kommande tre månaderna? Faktum är att sol och värme får oss att vilja konsumera mer – så här kommer några tips på hur du underlättar för dina kunder (och dig själv) i sommar!
Visst har de flesta av oss en bild av att vi vill ligga på stranden och ta det lugnt. Samtidigt visar statistik att sommarvädret får oss att shoppa mer på grund av att vi generellt sett är gladare och mår bättre. I år bidrar dessutom coronapandemin till vår ökade tendens att handla på nätet.
Med andra ord: förvänta dig att dina kunder kommer att fortsätta surfa in i din köptunnel även i sommar. Här är fem tips på hur du bäst tar vara på det i din marknadsföring!
1. Satsa på engagemang med dina följare
På sommaren är vi mer benägna att interagera och ta oss tid att läsa, kommentera och dela innehåll i sociala medier. Något som brukar få bra effekt är att skapa innehåll kring sommarhändelser som engagerar lite extra, som midsommar, fotbolls-EM, OS och – såklart – vädret i allmänhet.
Koppla ditt varumärke och dina inlägg till det genom att till exempel skapa omröstningar i Instagram stories där dina följare får tycka till, uppmana dina följare att tagga en vän på Facebook eller ordna en sommartävling med ett fint pris!
Tänk dock på att tävlingar i sociala medier måste följa vissa regler för att vara lagliga. Läs mer hos Lotteriinspektionen här (sid 6) eller hos Facebook här (punkt 3).
2. Passa på att finslipa din SEO (sökmotoroptimering)
Med lite mindre att göra på kontoret är sommaren en bra tid att städa upp lite på den egna webbplatsen. Många småsaker som är enkla att ändra kan ha stor påverkan på vilken placering din webbplats får i Googles sökresultat.
Är det någon bild som behöver uppdateras eller optimeras? Några gamla länkar som inte fungerar längre?
Passa på att kontrollera hur hemsidan presterar på mobila enheter eftersom andelen trafik som kommer via mobilen troligen ökar i sommar. Det kan du till exempel se med hjälp av Googles “Page Speed Insights”.
Läs mer: 5 tips för bättre SEO och sökmotoroptimering
3. Ta nya bilder
Behöver du ta nya bilder till dina digitala kanaler? Kanske behövs det nya bilder på er i teamet till hemsidan eller påfyllning av bildbanken i allmänhet?
Passa på att ta nya foton och bilder i sommar – det kommer med största sannolikhet se bättre ut i sommarljuset än i novembermörkret och det är mindre risk för regn.
Läs mer: Så aktiverar du dina kunder i sommar – 3 tips
4. Skaffa dig en certifiering
Vi är många marknadsförare och marknadsansvariga som sitter på gamla certifieringar som kanske håller på att löpa ut. För dig som är peppad på en liten extra utmaning i sommar är det en perfekt tid att passa på att uppdatera ett certifikat. Eller varför inte ta en helt ny certifiering? Det ger kunskap och nya infallsvinklar och gör dig redo inför hösten.
Tips på värdefulla och populära kurser och certifieringar:
5. Planera och förbered höstens marknadsföring
Underlätta inför hösten redan nu genom att strukturera upp och förbereda vad som ska publiceras i era olika kanaler i höst – allt från blogginlägg, Instagram och Facebook till ämnen för nyhetsbrevet.
Vad vill du hinna med? När är bästa tiden för vilket inlägg?
Genom att planera och samla allt i ett Exceldokument (eller din plattform för automatisering om du kan schemalägga i en sådan, till exempel HubSpot, Later eller HootSuite) kommer du att kunna fokusera på annat i höst.
Läs mer: Sent ute? 100 idéer för marknadsavdelningen
Läs mer: Så funkar marketing automation med HubSpot
… och du, ta det lugnt och samla inspiration
Glöm inte att sommaren är en tid för att ladda batterierna, släppa jobbet ett tag och stressa ner. En dag på stranden kan resultera i att du får den där efterlängtade superidén senare i höst!