Artiklar

MISSA INTE DETTA NÄR DU PLANERAR 2022 ÅRS MARKNADSFÖRING!

Skriven av Resultify | 16 november 2021
 

Det är dags att sätta marknadsföringsplanen för 2022 - här är våra spaningar inför nästa år!

BLICKA BAKÅT OCH SÄTT NYA MÅL

  1. Gör en grundlig nulägesanalys! Samla teamet och gå igenom året som gått så att ni ser var er organisation befinner sig just nu. Använd data från ert CRM och Google Analytics för att se hur era marknadsföringsinsatser har presterat och använd de som en vägvisare framåt. Gå också igenom målen och konstatera om målet har uppnåtts eller ej och i så fall varför. Har du inte satt upp mätning för dina digitala kanaler kan du läsa mer om hur du kommer igång här.
  2. Nu är det dags att sätta nya mål! Efter en lång tids pandemi är vi nog alla medvetna om att saker kan förändras över en natt och att det gäller att vara beredd på allt. Men utifrån nuläget, organisationens övergripande mål, målgrupp och budget bör ni i teamet diskutera vad ni faktiskt vill uppnå under det kommande året. Omformulera befintliga mål och sätt nya. Vilka nyckeltal är viktiga för era kanaler och webb 2022?  Samla målen i ett måldokument. Tänk både stort och smått men var så konkret som möjligt och formulera gärna målen i faktiska siffror. Detta gör det lättare att mäta och utvärdera.

Här förklarar vi mer om hur du sätter upp mål.

 

HÄNG MED I REGLERINGEN OM PERSONLIG INFORMATION

De senaste åren har användare fått mer och mer makt över sin egen data. GDPR, cookiereglering och IOS14-15 bidrar minst sagt till förvirring när det kommer till vad som är okej och inte när det kommer till insiktsbaserad marknadsföring.

Uppdateringen av operativsystemet IOS innebär bland annat att det blir svårare att spåra användare på plattformar som Facebook. Detta eftersom användare fått större möjlighet att godkänna eller neka appar och webbsidor att spåra dem. Uppdateringarna har gjort det svårare att att bibehålla den nivå marknadsföringen låg på innan och resultaten är mindre garanterade. Facebook har nu förändrat hur de samlar in data och hur man som marknadsförare kan annonsera i deras plattform. 

Läs mer på Facebooks hemsida om hur ni som företag bör anpassa er. 

Det har även kommit upp frågor kring huruvida Google Analytics är GDPR-kompatibelt - det korta svaret är ja. Som användare av verktyget behöver du dock vidta vissa åtgärder som att undersöka hur din webbsida samlar in personuppgifter, anonymisera IP-adresser och se till att det finns en uppdaterad cookie banner. Arbetar ert företag eller organisation med en extern partner som exempelvis en byrå måste det er emellan även skrivas ett personuppgiftsbiträdesavtal. Just nu pågår flera case och förändringar som kan påverka er framåt, så det är viktigt att hänga med i utvecklingen här!

Se vår steg-för-steg-guide om allt du behöver veta om GDPR och Google Analytics.

 

ÖKAT FOKUS PÅ DIGITAL LEADSGENERERING

Hur får du dina kunder att välja just din produkt eller tjänst framför dina konkurrenter? Genom att spåra deras beteende och engagera dem ända fram till köpet. Att generera digitala leads är lättare sagt än gjort men det finns bra verktyg som hjälper dig att nå de rätta kunderna, med rätt budskap, på rätt plats.

Ett bra CRM kan vara skillnaden mellan en förlorad kund och en konverterande kund. Med inbound marketing låter du målgruppen komma till dig i stället för att jaga dem genom att bjuda på attraktivt och värdefullt innehåll i form av expertis och kunskap längs hela kundresan. HubSpot är ett molnbaserat CRM-verktyg som på ett enkelt sätt hjälper dig att hantera din försäljning, marknadsföring och kundtjänst i samma plattform.

Läs mer om HubSpot här

Vill din organisation komma igång med HubSpot? Boka kostnadsfri demo!

 

NÅ UT GENOM ATT TESTA NYA KANALER

Det kommer hela tiden nya sätt att nå ut till målgrupper och nya plattformar poppar upp hela tiden. Detta blev extra tydligt under pandemin när Clubhouse, Amazon och TikTok rörde om i det digitala landskapet med blandad framgång. 

I marknadsplanen bör det finnas utrymme och budget för att kunna vara på tå och ha möjlighet att haka på trender och vara med på det senaste. 

När vi tänker betald annonsering är Facebook och Google Ads ofta det första vi tänker på men det kan finnas ännu skarpare plattformar för att nå just din målgrupp. Pinterest är en plattform som lanserat annonseringsmöjligheter på bredare front och om du jobbar med B2B så är LinkedIn relevant. 

 

HAR DU EN PLAN INFÖR 2022? 

Vill du ha hjälp att ta fram en plan för hur du smartast bör lägga upp marknadsföringen inför 2022? Vi har hjälpt många ledande varumärken och berättar gärna mer om hur vi kan hjälpa dig att ta fram en komplett plan.

Kontakta oss, vi hjälper dig!