Spiideo är idrottsverktyget som förändrat klubbars och sportakademiers möjligheter att utveckla sina spelare med hjälp av video. Tillsammans med Resultify har Spiideo nått fina resultat i sin marknadsföring – bland annat engagemang från toppklubbar i Premier League. En hel värld står nu för dörren för Malmöteamet på Lilla Torg.
Spiideo används inom plan- och lagsporter över hela världen för att spela in och analysera videomaterial från matcher och träningar. Det hjälper lagen och spelarna att utvecklas snabbt, smidigt och effektivt.
– Spiideo vänder sig framför allt till tränare och analytiker i professionella idrottsklubbar, ungdomsakademier och universitet som har egna idrottsanläggningar, säger Fredrik Ademar, Head of Product and Marketing på Spiideo.
Tidigare har tränare stått ute i blåst och regn och filmat med kamera. Men med träningar sex dagar i veckan, ibland flera gånger om dagen, hinner inte ens de stora lagen med det. Med Spiideo behövs ingen kameraoperatör.
– Spiideo är extremt enkelt att använda och spelar alltid in allt från flera olika vinklar. Det har visat sig vara ovärderligt för idrottsutvecklingen, säger Fredrik Ademar.
För att skala upp sin marknadsföring valde Spiideo att börja jobba med Resultify.
Spiideo har vuxit snabbt och har säljare över hela världen, men huvudkontoret ligger på Lilla Torg i Malmö. Därför passade Resultify bra som lokal samarbetspartner.
– Med flera hundra klubbar världen över som använder vårt system varje dag har vi validerat vår produkt på marknaden. Dock finns det ytterligare tiotusentals klubbar och ligor som är potentiella kunder. Vi ville ha hjälp att skala upp fort och professionellt med vissa spetskompetenser kring digital marknadsföring, säger Fredrik Ademar.
– Vi valde Resultify på grund av ett bra track record och professionella duktiga medarbetare, och vi har aldrig ångrat oss. På kort tid har vi redan sett goda resultat. Olika beroende på marknad naturligtvis, men på bara tre månaders samarbete har vi tagit stora kliv framåt.
Resultify och Spiideo har kört kampanjer i USA och Europa inom flera sporter. Det svåraste har varit att hitta rätt målgrupp – marknaderna för lagsport är stora och unika för varje land.
– Varje sport är sitt eget universum, med olika kanaler, nätverk och forum. LinkedIn Ads har fungerat i USA och England, men inte lika bra i Tyskland – där har man andra, mer lokala sociala nätverk, förklarar Fredrik Ademar.
– USA har varit enklast. Där är man väldigt välorganiserade kring collegesport, vilket gjort det enklare att nå dem effektivt med marknadsföring. I Europa har varje land egna språk, förbund och strukturer.
På Resultify har Patrik Rosenfeld, digital strateg, webbanalytiker och SEO-ansvarig, och Nazeeh Kuja Oglan, data- och analysansvarig, jobbat med Spiideo.
– Samarbetet inleddes med workshops som resulterade i 25 prioriterade aktiviteter. Spiideo är en kunnig kund som varit lyhörda för vår input och agerat på våra råd. Om vi gett en rekommendation har de genomfört den inom två dagar, och inom fem dagar har vi kunnat visa nya resultat. Det har varit ett jätteroligt projekt, berättar Patrik Rosenfeld på Resultify.
En utmaning var att nå fotbollslag i England via LinkedIn, de fyra divisionerna under högsta divisionen. Genom att se lagen som företag riktade Resultify annonserna.
– Vi valde kategorier som var relevanta och landade i en målgrupp på ungefär 3000 personer. En liten grupp – men den var spot on, säger Patrik Rosenfeld.
Av 49 likes på en av annonserna kom 25 från riktigt bra klubbar som kommenterade och taggade varandra. 15 personer gick direkt in på Spiideos sajts kontaktsida. Bland delningarna och de 15 kommentarerna syntes toppklubbar i Premier League.
– Vi hade helt rätt budskap, riktigt bra videocontent och var spot on med målgruppen. En riktigt häftig upplevelse.
Den nämnda annonsen hade en förhållandevis låg mediaspend, medan framtagningen av kampanjen kostade lite mer.
– Men nu har vi ett lyckat koncept som vi kan anpassa och applicera på fotboll i Tyskland, baseball eller basket i USA, amerikansk fotboll, lacrosse och fotboll i Brasilien, säger Patrik Rosenfeld på Resultify.
Vad blir då nästa steg för Spiideo?
– Vi fortsätter samarbetet med Resultify och siktar på USA, Europa och Kina, säger Fredrik Ademar på Spiideo. Eftersom marknadsföring hänger ihop med både varumärke och produkt-, kanal- och säljstrategi är det viktigt att alla bitar hänger ihop, men allting bygger på relevant content. Annars blir kampanjerna inte lika effektiva.
Vad händer om ni säljer för mycket?
– Det skulle vara ett lyxproblem. Då hittar vi en lösning. Att ta en marknad som USA har massor med utmaningar och vi har personal på plats. Just nu hanterar vi marknadsföringen härifrån, men vi kommer att behöva växa lokalt framåt.
Läs mer om idrottsverktyget Spiideo här.
Vill du också få hjälp med riktade kampanjer och annonsering?
Kontakta oss eller kika på våra case:
+ 800% mer digital trafik till Sveaskog